Les Grandes Formes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Les Grandes Formes door Jacques Vieille, 1995

 

 

Tuinieren en kweken

 

Het beeld is tweeledig: enerzijds hoge masten die aan leilindes doen denken, anderzijds hekwerken waarlangs de takken van peren- en appelbomen en druivenstruiken groeien. Het nabijgelegen Florens College dat opleidingen verzorgt in ‘Natuur en Groen’ verzorgt de aanplant. De masten verwijzen onder meer naar de lichtmasten van het Ajax-stadion, de plaatsing is zodanig dat het geraamte van een imaginaire gotische kathedraal ontstaat.

 

De oogst is in principe voor de leerlingen, maar in de praktijk voor de vogels. De bomen staan zo dicht langs de snelweg, dat het afgeraden wordt de - toch al niet al te zoete - vruchten op te eten.

 

De Watergraafsmeer heeft een rijke traditie op het gebied van tuinieren en kweken, dat heeft de kunstenaar geïnspireerd. Naar Frans voorbeeld richtten de welgestelde Amsterdammers hier in de zeventiende en achttiende eeuw hun buitenplaatsen en pleziertuinen in met onder andere fruitbomen die ze langs raamwerken opbonden. Vieille deed hetzelfde, op ieder rek is een patroon aangebracht. Sommige patronen zijn klassiek, andere zijn bedacht door Vieille en leerlingen van het College.

Het kunstwerk is aangewend als middel om de identiteit van de plek te reconstrueren en zichtbaar te maken.

 

 

 

 

 

 

Bij de onthulling:

 

Terwijl het verkeer voorbij raast en de regen druilerig naar beneden komt, legt Jacques Vieille (1948) uit: “De omwonenden uit Betondorp zeggen: jammer dat je die bomen hier hebt gezet! Dat ben ik niet met ze eens. Juist deze stukjes niemandsland waarvan er zoveel zijn langs onze grote wegen, moeten geannexeerd worden.” Vieille wijst op de vrij druk bevaren Weespertrekvaart die langs 'zijn' beplante grasveld van 2000 vierkante meter loopt, en het fietspad tussen Duivendracht en Amsterdam dat veel gebruikt wordt door forensen. “Dit moet een openbare tuin worden voor passanten en buurtbewoners. Lang zal men hier niet blijven, vanwege het verkeerslawaai. Hooguit een paar minuten, waarin je de namen van de fruitbomen kunt lezen, of een appeltje van een boom plukt.” Automoblisten die een kijkje willen nemen in deze 'boomgaard', moeten echter een verkeersovertreding begaan en in de berm parkeren.

 

Wat doen de elektriciteitsmasten hier, die als een klein woud van metalen boomstammen achter de fruitbomen staan opgesteld? “Ze vertonen vergelijkbare vertakkingen als de leibomen, zij zijn de industriële pendant van de 'natuurlijke' bomen die als gevolg van het snoeien uiteraard verre van natuurlijk zijn. De masten zijn vooral voor de automobilist bedoeld, als een markering van deze plaats. De leibomen zijn eerder een symbool van de contrôle die mens over de natuur wil hebben. Toch zal de natuur haar gang gaan middenin dit inferno van het moderne leven. De fruitbomen zullen bloeien en vrucht dragen, daar kan geen ringweg iets aan veranderen.”

 

(17 juni 1995)

 

 

 

 

 

 

 


 

Jacques Vieille (1948)

 

Geboren in Duitsland, werkend in Frankrijk.

 

 

Website

 

 


 

Knooppunt Ringweg A10 / Gooiseweg

 

Foto’s : januari 2007

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Oost