Kinderhof

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meisje met hond en kat door Jaap Kaas, 1931

 

 

 

 

 

 

Kinderhof

 

De gemeente gaf negen beeldhouwers de opdracht ieder een beeld te maken voor het Muzenplein, een plein tussen de bruggen 419 en 420. De strook wordt de Kinderhof genoemd.

 

Beide bruggen zijn versierd met beeldhouwwerk van Hildo Krop en mogelijk is de opdracht aan de negen een antwoord op het gemor dat gehoord werd over de ‘monopoliepositie’ van Krop als stadsbeeldhouwer. De negen beelden zijn langs het water geplaatst en verbeelden kinderen met dieren of met speelgoed.

 

Van links naar rechts (west naar oost) zijn de beelden gemaakt door Marinus Vreugde, Hubert van Lith, Loes Beijerman, Frits van Hall, Willem IJzerdraat, Frans Werner, Theo Vos, Jaap Kaas, Jan Trapman.

 

 

 

                                                                De onderstaande vier beelden zijn van Marinus Vreugde, Frits van Hall,

                                                                                                                                                    Frans Werner en Theo Vos.

 

    

 

    

 

 

 

Marinus Vreugde

(1880-1957)  

Peuter draagt vis 

Hubert van Lith

(1908-1977)  

Meisje met bal    

Loes Beijerman

(1883-1970)  

Meisje kat op schouder      

Frits van Hall

(1899-1945)  

Meisje met met kat en vogel   

Willem IJzerdraat

(1872-1948)  

Meisje met poppen   

Frans Werner

(1879-1955)  

Meisje met lam       

Theo Vos

(1887-1948)  

Meisje met slakkenhuis   

Jaap Kaas

(1898-1972)  

Meisje met hondje     

Jan Trapman

(1879 1943)  

Peuter met bizonkop     

 

 

 

 

          

 

                                      Bovenstaande drie beelden zijn van Hubert van Lith, Loes Beijerman en Willem IJzerdraat.

 

 

 

 

 

Jan Trapman

 

 


 

Jaap Kaas (1898-1972)

 

Kaas werd geboren in Amsterdam, maar het gezin woonde tijdens zijn jeugd in Antwerpen. In 1914 kwam hij terug in Amsterdam en volgde een opleiding aan de Rijksacademie, hij kreeg les van J. Bronner. Na zijn opleiding vestigde Kaas zich als vrij beeldhouwer.

 

Na zijn academietijd leidde Kaas aanvankelijk tot eind 1924 een zwervend bestaan. In dienst van Monumentenzorg werkte hij mee aan restauratieprojecten in het gehele land. Ook voerde hij opdrachten uit ter versiering van de gevels van de vele nieuwe gebouwen die na de Eerste Wereldoorlog in Amsterdam verrezen, zoals het Tuschinski Theater in 1920 en het Koloniaal Instituut in 1922. Van 1925 tot 1936 behoorde Kaas tot het groepje beeldhouwers dat in samenwerking met de architecten van de Amsterdamsche School, en betaald uit het gemeentelijk steunkrediet, de stad voorzag van anoniem bouwbeeldhouwwerk.

 

Hij werkte vrijwel dagelijks in Artis en maakte onder andere een reliëf van de Oerang-Oetang Sultan. Kaas kreeg daarom de officieuze titel 'beeldhouwer van Artis'. Na de oorlog werd Kaas leraar tekenen en beeldhouwen aan de Academie voor Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen. Verder was hij actief in verschillende kunstenaarsverenigingen. In 1972 overleed hij als een vergeten kunstenaar.

 

Wikipedia

 

 


 

Ansichtkaarten

 

 

 

 

 

                     

                                1955

 

 

 

                                  

 

 

 

                    

 

                            1946

 

 

 

                             

 

                                     jaren dertig

 

 

 

                       

 

 

 

 

 


 

Muzenplein,  Kinderhof

 

Foto’s: november 2006 en februari 2008

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Zuid