Monument voor de stad Amsterdam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monument voor de stad Amsterdam door Pieter Engels, 1977

 

In het monument is een tijdsbeeld van Amsterdam begraven om over 500 jaar voor de ogen, scanners, lenzen van, ja van nazaten ? andere volken ? bewoners van andere planeten ? weer opgegraven te worden, zo er dan nog (menselijk) leven is. De basis van het kunstwerk is een verzamelkist met zeventien compartimenten. Per compartiment is een item ingesloten: lucht-, water- en grondmonsters, film, krant, radio-opname enz. Ook een spaarbankboekje met inleg van 100 gulden is bijgezet.

Het totaal is in beton gegoten en ingegraven, op de zwart granieten opbouw is in gouden letters de inhoud van de onderliggende kist vermeld.

 

Januari 2007 is het schrift nog amper te ontcijferen en over 470 jaar zal er waarschijnlijk een wetenschapper antieke oudheid aan te pas moeten komen om enig licht te werpen op de mogelijke betekenis van deze zwarte doos. De betekenis ligt in wezen in het heden, het idee dat aandenkens aan onszelf, onze tijd, als relikwiŽn in een altaar tot in de verre toekomst bewaard en (wie weet) gekoesterd zullen worden.

 

†††††††††††††††††††††

 

 

 

 


 

Pieter Engels (1938)

 

In 1964 richtte Engels het bedrijf EPO (Engels Product Organisation) op, waarmee hij zichzelf als directeur manifesteerde. Hij vervaardigde prototypes, die hij in een showroom tentoonstelde. Zijn sales promoter en alter ego Simon S. probeerde EPO onder de aandacht te brengen. Folders, posters en flyers moesten met de gelikte taal uit de reclamewereld tot aankoop verleiden en daarmee werd het marktmechanisme, een belangrijk aspect van de kunst, aan de kaak gesteld. De kunstwerken/prototypes die Engels in deze tijd vervaardigde, zijn clean en smetteloos. Ze doen denken aan de luxueuze consumptiegoederen uit die tijd.

 

Na EPO heeft de kunstenaar nog een aantal organisaties opgericht als ENIO (Engels New Interment Organisation) in 1967, waarin hij nieuwe, luxueuze methodes in de uitvaartbranche aanbiedt en in 1967 ETI FRISBB (Engels Third Institute for Subcultural brainbuilding). Voor dit instituut voert Engels ontkenningsprojecten uit. Zo biedt Engels bijvoorbeeld in 1971 Het Koninkrijk der Nederlanden zijn levenslange staking als beeldend kunstenaar aan voor een bedrag van fl. 25.000.000, -. Er is niet toegehapt blijkens bovenstaand kunstwerk.

 

Info

 

 


 

tussen de flats Groenhoven en Gouden Leeuw

 

Fotoís: januari 2007

 

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam ZuidOost