Stapel vliegtuigjes Stacked airplanes door Onno Poiesz, 2008 Vliegtuigkerkhof Het beeld geeft de
toeschouwer een dubbel signaal: de vorm en kleur van de afgedankte vliegtuigjes
doen denken aan voorbije jeugd, maar de stapel roept ook associaties op met
een grimmige stapel oorlogsschroot. Dat die laatste associatie ook zo is
bedoeld, getuigt een ander werk met maar één vliegtuigje: de kunstenaar
noemde het ‘Fatboy’ naar de atoombom die op Nagasaki afgestuurd is. In een interview gaf Poiesz aan dat het hem gaat om het thema ‘Vergankelijkheid’.
Poiesz: “Niet in de zin van het verdwijnen en wegrotten van dingen, ik zoek
het eerder in bestaande vormen met een tijdelijk bestaan, plastic
bijvoorbeeld. Het omzetten van tijdelijke producten naar duurzame, door ze te
verstenen, vind ik een mooie gedachte. Daarom werk ik graag met keramiek,
brons en terrazzo. Hoewel ik geen keramist ben, verwijs ik wel graag naar de
eeuwenoude geschiedenis van de keramiek.” Poiesz over zijn
kleurgebruik: “Zakelijker zou het interessanter zijn om felle kleurtjes te
gebruiken, maar ik geef de voorkeur aan wit of een transparante glazuur. Het
werk is met mallen gemaakt en dat is het beste te zien met deze tinten.” Poiesz haalt zijn inspiratie uit kranten,
stripboeken en speelgoed van rommelmarkten. Onno Poiesz (1974) www.onnopoiesz.com interview 2017 Poiesz alias Ozon
werkt geregeld met stapelingen. “Het heeft een makkelijkheid omdat het op
elkaar is gegooid. Dat voelt goed. Er komt veel techniek bij kijken, maar ik
vind het belangrijk dat het er gemakkelijk uitziet.” “Zoals de
kunstenaar van de IK-werken, Jan van Munster, al zei: ‘Een leuk beeld maken
is makkelijk, maar een goed werk is iets anders.’ Ik ambieer dit ook. Het is
heel goed dat kunst wringt, daardoor blijft het interessant.” Beeldenpark
Landgoed Anningahof, Zwolle Foto’s: augustus
2015 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |