Stapel
ponies Little ponies door Onno Poiesz, 2010
het werk is van keramiek Massaslachting Het beeld geeft de
toeschouwer een dubbel signaal: de vorm en kleur van de afgedankte
speelgoeddieren doen denken aan voorbije jeugd, maar de stapel roept ook
associaties op met een grimmige hoop dieren na een ‘ruiming’ door ziekte. In een interview gaf Poiesz aan dat het hem gaat om het thema
‘Vergankelijkheid’. Poiesz: “Niet in de zin van het verdwijnen en wegrotten
van dingen, ik zoek het eerder in bestaande vormen met een tijdelijk bestaan,
plastic bijvoorbeeld. Het omzetten van tijdelijke producten naar duurzame,
door ze te verstenen, vind ik een mooie gedachte. Daarom werk ik graag met keramiek,
brons en terrazzo. Hoewel ik geen keramist ben, verwijs ik wel graag naar de
eeuwenoude geschiedenis van de keramiek.” Poiesz over zijn
kleurgebruik: “Zakelijker zou het interessanter om felle kleurtjes te
gebruiken, maar ik geef de voorkeur aan wit of een transparante glazuur. Het
werk is met mallen gemaakt en dat is het beste zien met deze tinten. De
Little ponies moeten deze kleur hebben.” Poiesz haalt zijn inspiratie uit kranten,
stripboeken en speelgoed van rommelmarkten. Onno Poiesz (1974) www.onnopoiesz.com interview 2017 Poiesz alias Ozon
werkt geregeld met stapelingen. “Het heeft een makkelijkheid omdat het op elkaar
is gegooid. Dat voelt goed. Er komt veel techniek bij kijken, maar ik vind
het belangrijk dat het er gemakkelijk uitziet.” “Zoals de
kunstenaar van de IK-werken, Jan van Munster, al zei: ‘Een leuk beeld maken
is makkelijk, maar een goed werk is iets anders.’ Ik ambieer dit ook. Het is
heel goed dat kunst wringt, daardoor blijft het interessant.” Ansichtkaarten Little
ponies, 2008; Kunstcollectie Delta Lloyd locatie: in de kantoortuin in Den Haag Beeldenpark
Landgoed Anningahof, Zwolle Foto’s: augustus
2015 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |