Stapelen Stacking #4 door
Onno Poiesz, 2017 een eerste stapeling
varkens dateert uit 2010 Stalbrand De stapel varkens
doet denken aan de gevolgen van een stalbrand waarbij de levende have gestikt
is. Massaproductie geeft een massa slachtoffers. In een interview gaf Poiesz aan dat het hem gaat om het thema
‘Vergankelijkheid’. Poiesz: “Niet in de zin van het verdwijnen en wegrotten
van dingen, ik zoek het eerder in bestaande vormen met een tijdelijk bestaan,
plastic bijvoorbeeld. Het omzetten van tijdelijke producten naar duurzame,
door ze te verstenen, vind ik een mooie gedachte. Daarom werk ik graag met
keramiek, brons en terrazzo. Hoewel ik geen keramist ben, verwijs ik wel
graag naar de eeuwenoude geschiedenis van de keramiek.” Poiesz over zijn
kleurgebruik: “Zakelijker zou het interessanter zijn om felle kleurtjes te
gebruiken, maar ik geef de voorkeur aan wit of een transparante glazuur. Het
werk is met mallen gemaakt en dat is het beste te zien met deze tinten.” Poiesz haalt zijn inspiratie uit kranten,
stripboeken en speelgoed van rommelmarkten. . Onno Poiesz (1974) www.onnopoiesz.com interview
2017 Poiesz alias Ozon werkt
geregeld met stapelingen. “Het heeft een makkelijkheid omdat het op elkaar is
gegooid. Dat voelt goed. Er komt veel techniek bij kijken, maar ik vind het
belangrijk dat het er gemakkelijk uitziet.” “Zoals de
kunstenaar van de IK-werken, Jan van Munster, al zei: ‘Een leuk beeld maken
is makkelijk, maar een goed werk is iets anders.’ Ik ambieer dit ook. Het is
heel goed dat kunst wringt, daardoor blijft het interessant.” Beeldenpark
Landgoed Anningahof, Zwolle Foto’s: augustus
2018 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |