Kolom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Entente cordiale of Column door Shinkichi Tajiri, 1968

 

 

 

 

 

Kolommen

 

In 1967 maakte Tajiri  een hoge knopenkolom en noemde hem ‘Endless column’. Daarmee verwees hij naar de Endless column van Constatin Brancusi uit 1938. Brancusi maakte het werk als monument voor het eindeloze offer dat Roemeense soldaten brachten die in de Eerste Wereldoorlog sneuvelden in de strijd tegen de Centrale mogendheden. Tajiri verwees, naar analogie met dit beroemde monument, met zijn eindeloze kolom vermoedelijk naar de Japanners in dienst van de VS die sneuvelden in de Tweede Wereldoorlog.

 

Een jaar nadien maakte Tajiri ‘Column’, een werk nauw verwant aan de eindeloze kolom. Column is korter en zwaarder.

 

 

 

 

 

Hartelijke verbintenis

 

Het beeld Column werd ter gelegenheid van de opening van het gemeenschappelijke regiokantoor van Provinciale Limburgse Elektriciteits-Maatschappij en Limagas en het rayonkantoor van PLEM in 1987 aangeboden aan de gemeenschap van Maasbree. Zowel de verknoping tussen de PLEM en Limagas als de band tussen de kunstenaar Tajiri en de gemeente Maasbree (zijn woonplaats Baarlo en Maasbree vormden toen één gemeente) worden door de sculptuur verbeeld. Ter gelegenheid van de plaatsing in het gemeentehuis werd daarom de naam van het werk veranderd in Entente cordiale, hartelijk verbond.

 

 

Fusies

 

In 1992 fuseerde de PLEM in het kader van de privatisering met Limagas tot Mega Limburg, dat in 1999 door fusie met onder andere de Noord-Brabantse PNEM fuseerde tot Essent. De gemeente Maasbree waaronder Baarlo viel, bestaat ook niet meer, de beide kernen zijn met andere dorpen gefuseerd tot de gemeente Peel en Maas en het gemeentehuis van Maasbree werd opgeheven. Het beeld is verplaatst naar de bibliotheek van Maasbree.

 

 

 

 

 

 

 


 

Shinkichi Tajiri  (1923-2009)

 

Tajiri is in Amerika geboren uit Japanse ouders. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden Japanners beschouwd als staatsvijanden en opgesloten in concentratiekampen, ook Tajiri en zijn familie. Om te ontsnappen aan het kamp meldde hij zich aan bij het leger en vocht mee in Italië. Na de oorlog studeerde Tajiri aan het Art Institute in Chicago, maar vertrok in 1948 naar Parijs uit protest tegen de behandeling die de Japanners in de oorlog hadden ondergaan.

 

In Frankrijk schoolde hij zich verder bij Zadkine en Léger en vestigde zich in 1956 in Nederland. Met Wessel Couzijn, Hans Verhulst, Ben Guntenaar en Carel Kneulman richtte hij in 1959 de ‘Groep A’dam’ op, het werk van de groep werd gekarakteriseerd als ‘de Cobra van de Nederlandse beeldhouwkunst’.

 

In het begin van zijn loopbaan maakte hij grillige objecten van schroot. Uit geldnood ging hij op zoek naar goedkope materialen en bij een schroothandelaar construeerde hij ‘junksculpturen’. Wegens plaatsgebrek moest hij deze beelden vaak weer op de schroothoop achterlaten. Later experimenteerde hij met uiteenlopende materialen. In 1967 maakte hij zijn eerste knoopsculptuur als reactie op de negatieve ontvangst van een serie machine-achtige beelden. Tajiri over die beelden: “Het was mijn reactie op de Amerikaanse oorlogsindustrie, die zoveel mogelijk mensen wilde doden voor zo weinig mogelijk geld.”

 

 

 

 

 

Handelsmerk

 

Tajiri heeft daarna nog veel kunstwerken in knoopvorm gemaakt, het werd in de jaren negentig zijn handelsmerk genoemd. De beeldhouwer: “Een knoop is een knoop. Met de interpretatie daarvan kan niets misgaan" en "Ik wil dat mensen zelf betekenis kunnen geven aan mijn kunstwerken”.

 

 

Wikipedia

 

www.shinkichi-tajiri.com

 

 

 


 

Bibliotheek Maasbree (L)

 

Foto’s: oktober 2013

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Startpagina Knopendorp Baarlo met beelden van Shinkichi Tajiri