Beelden verworven uit de kunstmanifestatie Beaufort, een triënnale met
hedendaagse kunst
langs de Belgische kust
Uit Beaufort 04: Wanderer door Melita
Couta, 2012
2003 Beaufort
Onder het motto ‘Kunst aan
Zee’ werd voor het eerst een kunstmanifestatie georganiseerd waarbij
in alle gemeentes langs de Belgische kust, van De Panne tot Knokke,
hedendaagse kunst tentoongesteld werd in de openbare ruimte. Het evenement
kreeg de naam ‘Beaufort’, een kracht waarmee aan de kust rekening gehouden
dient te worden.
Bedenker en stichter van de triënnale was Willy van den Bussche,
conservator van het PMMK, het Provinciaal Museum voor Moderne Kunst in
Oostende. Parallel met het evenement liep een tentoonstelling in het
museum.
Thema van 2003 Beaufort: De zee.
Uit Beaufort 03: Le vent souffle où il
veut door Daniel Buren, 2009
2006 Beaufort
‘Kust brengt kunst’
was het motto van de tweede editie van de tentoonstelling hedendaagse kunst
aan de Belgische kust. Onder de titel 2006 Beaufort waren er twee deel-tentoonstellingen
te bezoeken, Beaufort Inside en Beaufort Outside.
Curator van deze editie was opnieuw de initiator Willy
van den Bussche, conservator van het Provinciaal Museum voor Moderne Kunst
in Oostende. Hij nodigde internationale kunstenaars uit zich een locatie
aan de kust toe te eigenen en met hun werk in te spelen op de lokale
geschiedenis.
Themavan
2006 Beaufort:De toeëigening;
de onverwachte context
Uit Beaufort 04: Olnetop door Nick Ervinck,
2012
2009 Beaufort=Beaufort 03
De twee voorgaande edities van
2009 Beaufort heten 2003 Beaufort en 2006 Beaufort. Met het wisselen van
conservator werd deze lijn in naamgeving echter niet vastgehouden, de
nieuwe editie heette Beaufort 03 in plaats van 2009 Beaufort en met
terugwerkende kracht werden de eerdere edities Beaufort 01 en Beaufort 02
genoemd. De curator was Phillip Van den Bossche, eveneens de nieuwe
conservator van het PMMK, Provinciaal Museum voor Moderne Kunst in
Oostende. Ook het museum verloor zijn naam, het heet voortaan MU.Zee.
Thema van Beaufort 03: De geschiedenis
en het rijke erfgoed van de kust. ‘Kunst aan
zee’ profileert zich in deze editie meer nog dan vroeger, als een
hedendaags en jong kunstevenement, staat in het voorwoord van de
Ku(n)stgids te lezen.
Uit Beaufort 2009: Albedo
door Niek Kemps, 2003
Beaufort 04
De aanloop naar het evenement in 2012 kende hevige discussies.
De gemeente Knokke-Heist overwoog niet meer deel te nemen aan de
manifestatie, het was onder andere niet tevreden over de toegewezen
kunstwerken in voorgaande edities. Struikelblok was verder de hoge
financiële bijdrage die gevraagd werd. Als eis werd gesteld dat bij
eventuele deelname aan de nieuwe editie de gemeente bij de keuze van de
kunstwerken inspraak moest krijgen.
De organisatie had meer kritiek gekregen: de kunstwerken
van de editie 2009 werden enigszins conceptueel, weinig toegankelijk en
niet begrijpelijk voor het gewone publiek gevonden.
Cultureel-toeristisch product
De organisatie gaf mee: Een gelijktijdige expositie in
Mu.Zee te Oostende zou er niet meer komen want te duur en de gemeenten
zouden meer betrokken worden bij de keuze. Om de kostprijs in de hand te
houden werd besloten om er een Europees verhaal van te maken. De
kunstwerken zouden ook laagdrempeliger worden. Daarmee keerde de
organisatie terug naar de initiële opzet van de manifestatie: het
neerzetten van een cultureel-toeristisch product.
De organisatie gaf de keuze van de werken echter niet
geheel uit handen: de eindbeslissing lag nog steeds bij curator Phillip Van
den Bossche. De noordelijkste kustgemeente haakte uiteindelijk alsnog af.
Thema van Beaufort 04: Hedendaagse
kunst uit de Europese lidstaten; het motto ‘Kunst
aan Zee, Kunst aan de Kust’
Uit Beaufort 04: I can hear it door Ivars
Drulle, 2012
Beaufort 05
In de editie van 2015 probeerde de organisatie met vier
curatoren nieuwe wegen in te slaan. Op drie locaties langs de kust werden
binnensmuurs groepsexposities georganiseerd met lezingen, concerten,
performances, filmvoorstellingen en workshops e.d. Een collectief
ontwikkelde het project ‘Musée Promenade’ voor de tien kustgemeenten,
waarbij het zich manifesteerde met onder meer tekeningen, vlaggen, teksten,
films en performances.
Het evenement kreeg als titel mee: ‘Buiten de grenzen’. Er zijn in deze editie
geen buitensculpturen geplaatst.
Uit 2003 Beaufort: Ik James Ensor door
Daniel Spoerii, 2003
Beaufort 2018
Opnieuw is het format van het evenement ‘herdacht’ en er
is een terugkeer naar het oorspronkelijke concept uitgekomen. De
organisatie mikte op een breed publiek dat als kust- of cultuurtoerist
tegen het decor van zee en kust kunst kan bekijken. Dit keer werd een
externe curator aangetrokken, MU.Zee deed niet meer mee en de naamgeving is
teruggedraaid: wat Beaufort 06 geworden zou zijn, kreeg de naam Beaufort
2018. Blankenberge haakte af; een internetkrant: “De mislukking van
Beaufort 2015, met kunstwerken van een bedenkelijk niveau, is duidelijk nog
niet verteerd in de badstad.”
De gemeenten kregen de kans mee te beslissen welk werk
er binnen hun grenzen zou komen te staan. Curator Heidi Ballet gaf elk de
keuze uit drie kunstwerken en deze aanpak heeft gewerkt: er zijn zes werken
aangekocht.
Thema’svan Beaufort 2018: Al doende in
de voorbereidingen kwamen twee thema’s bovendrijven. In de eerste plaats ‘De zee’; de zee is
onbeheersbaar, legt de mens zijn kwetsbaarheid bloot, en de zee verbindt
de mens met de rest van de wereld. Daarnaast wordt er naar de rol van monumenten in de publieke ruimte gekeken. Met
een monument wordt onsterfelijkheid nagestreefd, maar het is daarin toch
beperkt, niet oneindig.
Beaufort 2018 heeft geen subtitel of motto.
Uit Beaufort 2018: Monument for a Wullok
door Stief DeSmet, 2018