Ik val aan, volg mij Men door Nina Beier, 2018 Locatie tijdens en na Beaufort 2018: golfbreker ter hoogte van de Lefebrestraat te Nieuwpoort Man en paard Ruiterstandbeelden werden vooral gemaakt in de klassieke oudheid en de Renaissance, maar in België zijn in de 19e en 20e eeuw de Leopolds en Alberts nog een flink aantal keer in brons in het zadel gehesen. De machthebbers zitten hoog te paard gezag uit te stralen. Kunstenares Beier heeft dat weer uit zwang zijnde eerbetoon of zelfverheerlijking in een andere context gezet. Afgedankte ruiterbeelden heeft ze opgekocht, waaronder een polospeler en jockey (‘’Polo player’ en On parade’ door David Geenty). Ze heeft ze gegroepeerd tot een bende ongeregeld die in deze tijd mee zou kunnen lopen in een carnavalsoptocht maar die in vroeger dagen een burger bij de aanblik zou hebben doen vrezen voor zijn eigendommen. Ze staan in de getijdezône en worstelen dagelijks om het hoofd boven water te houden. Nina Beier: “Macht komt en gaat, als eb en vloed. Het viel me ook op dat het altijd en immer mannen zijn die op bronzen paarden zitten.” Het woord ‘men’, mannen, staat voor de kunstenares in deze context ook voor een leger.
1600 Slag bij Nieuwpoort De combinatie Nieuwpoort en cavalerie kan ook verwijzen naar de 80-jarige oorlog (hoewel.. de beeldhouwer is Deens). Het geschiedenisfeit 1600 Slag bij Nieuwpoort kan menig Nederlander moeiteloos opdreunen, maar de gebeurtenis zelf is nogal onbekend. Het was een veldslag in en achter de duinen bij Nieuwpoort tussen het Spaanse leger en het leger van de Staat onder leiding van Maurits van Nassau, later prins van Oranje. Het Staatse leger was van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Er vielen in totaal bijna 5000 doden, Maurits won maar de overwinning leverde niets op (Wikipedia). Nina Beier (1975, DK) Nieuwpoort; het werk is aangekocht en zal zeker de eerste
vijf jaar op de golfbreker blijven staan. Beaufort 2018 Zesde aflevering van de triënnale Beaufort, kunst langs de Belgische kust Startpagina Buitenbeeldinbeeld |