Signaal
Signal van Pearl
Perlmuter, 1961-62
geplaatst in 1990
Doodsangst
Het beeld is ontstaan na een levensbedreigende ervaring
van Perlmuter. Ze raakte in buitenwater onderkoeld en haar benen werden
gevoelloos. Ze dreigde te verdinken en kon alleen met de armen wild zwaaien.
Ze werd gered en het beeld Signal of Signaal was een uiting als een schreeuw
om leven.
Expressionistisch
Perlmuter over haar beeld: “Signal is een
expressionistisch bronsplastiek, bestaande uit een figuur van kantig van
elkaar weerstrevende, opgaande, dwarse en glijdende vlakken. De brede
horizontale vlakken, steunend op een smalle schuin-bewegende voet, hellen
over de sokkel heen. Het beeld is afgegoten in brons van een model opgebouwd
uit stukken was, aan elkaar vastgezet en gesteund door riet- en
rotanstokken en boetseerwas.”
In 1978 stond een tweede exemplaar in het Leidse bosje
in Amsterdam. Perlmutter schonk het beeld in 1962 aan Willem Sandberg die
het in 1963 aan het Stedelijk museum schonk (Foto: Beeldbank Amsterdam).
Het derde exemplaar bevindt zich in particulier bezit,
het vierde hield Perlmuter zelf. Dat exemplaar staat sinds 2013 in de tuin
van Kasteel de Keukenhof en hoort nu tot de collectie Nederland.
|
|
Bronsdiefstal
|
In 2008 is op Wikipedia een
foto geplaatst van Signal in het Stadswandelpark (foto links). Het beeld is afgezaagd, bruut gemutileerd.
Bronsdieven hebben hun slag geslagen.
Januari 2011 stond de stomp
er nog steeds gezien een andere foto op internet, maar november 2013 blijkt
het trieste restant uit het park verwijderd te zijn.
De gemeente laat weten dat de
financiële middelen niet toereikend zijn om het beeld te laten herstellen. In
overleg met de afdeling Kunst en Cultuur is besloten Signal niet meer terug
te plaatsen in de openbare ruimte.
|
afgezaagd
Stills uit ‘Wandeling door het Stadswandelpark
Eindhoven’ door Oog&Blik tv, zomer 2010
Pearl Perlmuter
(1915 - 2008)
Perlmuter is van oorsprong een Amerikaanse beeldhouwer. In
Parijs ontmoette ze in 1945 de beeldhouwer Wessel Couzijn en kwam als zijn
echtgenote mee naar Nederland. In de loop der tijd werd haar werk abstracter
en ze experimenteerde met was. De beelden die via de wastechniek tot stand
kwamen zijn unica. Haar abstract-expressionistische beelden sloten aan bij de
schilderkunst van die tijd.
Wikipedia
|
Miskend
Een interview uit 2001 heeft als openingszin: Beeldhouwster Pearl Perlmuter kreeg in
het Nederland van de jaren vijftig geen voet aan de grond. Nu heeft ze meer
succes dan ooit. Op de vraag ‘Voelt u zich als beeldhouwster miskend ?”
antwoordt ze:
,,Ach, je denkt als kunstenaar altijd dat je niet genoeg
wordt gewaardeerd.'' Ze vindt dat ze eigenlijk niet meer mag klagen, ze
heeft nog nooit zoveel succes gehad met haar werk als nu. Het
Kröller-Müller museum kocht vorig jaar twee beelden van haar aan uit de
jaren vijftig, toen ze in massieve, bijna abstracte vormen werkte.
Het gaat haar, zoals ze zelf zegt, `voor de wind' en ze
heeft het `nog nooit zo druk gehad' als nu op haar 85ste.
|
Ze deelde een atelier met haar man Couzijn. Perlmuter :
,,We hadden allebei wat kleine beelden meegenomen uit Amerika. Toen we hier
pas waren, kwamen er veel mensen langs om Wessel terug te zien. Als ze
dachten dat bepaalde beelden door hem waren gemaakt, waren ze geïnteresseerd,
maar als ze hoorden dat het mijn werk was, keek niemand er meer naar.''
(citaten uit de NRC,
5 januari 2001)
Stadswandelpark, Eindhoven
Foto’s: april 2006
Startpagina Buitenbeeldinbeeld
Buitenbeelden
in Stadswandelpark Eindhoven
|