Signaal 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Signal  van Pearl Perlmuter, 1961-62

geplaatst in 1990

 

 

Doodsangst

 

Het beeld is ontstaan na een levensbedreigende ervaring van Perlmuter. Ze raakte in buitenwater onderkoeld en haar benen werden gevoelloos. Ze dreigde te verdinken en kon alleen met de armen wild zwaaien. Ze werd gered en het beeld Signal of Signaal was een uiting als een schreeuw om leven.

 

 

Expressionistisch

 

Perlmuter over haar beeld: “Signal is een expressionistisch bronsplastiek, bestaande uit een figuur van kantig van elkaar weerstrevende, opgaande, dwarse en glijdende vlakken. De brede horizontale vlakken, steunend op een smalle schuin-bewegende voet, hellen over de sokkel heen. Het beeld is afgegoten in brons van een model opgebouwd uit stukken was, aan elkaar vastgezet en gesteund door riet- en rotanstokken en boetseerwas.”

 

In 1978 stond een tweede exemplaar in het Leidse bosje in Amsterdam. Perlmutter schonk het beeld in 1962 aan Willem Sandberg die het in 1963 aan het Stedelijk museum schonk (Foto: Beeldbank Amsterdam).

 

Het derde exemplaar bevindt zich in particulier bezit, het vierde hield Perlmuter zelf. Dat exemplaar staat sinds 2013 in de tuin van Kasteel de Keukenhof en hoort nu tot de collectie Nederland.

 

 

 

                       Bronsdiefstal

 

In 2008 is op Wikipedia een foto geplaatst van Signal in het Stadswandelpark (foto links). Het beeld is afgezaagd, bruut gemutileerd. Bronsdieven hebben hun slag geslagen.

 

Januari 2011 stond de stomp er nog steeds gezien een andere foto op internet, maar november 2013 blijkt het trieste restant uit het park verwijderd te zijn.

 

De gemeente laat weten dat de financiële middelen niet toereikend zijn om het beeld te laten herstellen. In overleg met de afdeling Kunst en Cultuur is besloten Signal niet meer terug te plaatsen in de openbare ruimte.         

 

 

                                                                                                                                                                                    afgezaagd

 

                            

 

 

 

                                                             

 

                                                     Stills uit ‘Wandeling door het Stadswandelpark Eindhoven’ door Oog&Blik tv, zomer 2010

 

 

 


 

Pearl Perlmuter (1915 - 2008)

 

Perlmuter is van oorsprong een Amerikaanse beeldhouwer. In Parijs ontmoette ze in 1945 de beeldhouwer Wessel Couzijn en kwam als zijn echtgenote mee naar Nederland. In de loop der tijd werd haar werk abstracter en ze experimenteerde met was. De beelden die via de wastechniek tot stand kwamen zijn unica. Haar abstract-expressionistische beelden sloten aan bij de schilderkunst van die tijd.

 

Wikipedia

 

 

 

Miskend

 

Een interview uit 2001 heeft als openingszin: Beeldhouwster Pearl Perlmuter kreeg in het Nederland van de jaren vijftig geen voet aan de grond. Nu heeft ze meer succes dan ooit. Op de vraag ‘Voelt u zich als beeldhouwster miskend ?” antwoordt ze:

 

,,Ach, je denkt als kunstenaar altijd dat je niet genoeg wordt gewaardeerd.'' Ze vindt dat ze eigenlijk niet meer mag klagen, ze heeft nog nooit zoveel succes gehad met haar werk als nu. Het Kröller-Müller museum kocht vorig jaar twee beelden van haar aan uit de jaren vijftig, toen ze in massieve, bijna abstracte vormen werkte.

 

Het gaat haar, zoals ze zelf zegt, `voor de wind' en ze heeft het `nog nooit zo druk gehad' als nu op haar 85ste.

 

 

 

 

Ze deelde een atelier met haar man Couzijn. Perlmuter : ,,We hadden allebei wat kleine beelden meegenomen uit Amerika. Toen we hier pas waren, kwamen er veel mensen langs om Wessel terug te zien. Als ze dachten dat bepaalde beelden door hem waren gemaakt, waren ze geïnteresseerd, maar als ze hoorden dat het mijn werk was, keek niemand er meer naar.''

 

(citaten uit de NRC, 5 januari 2001)

 

 


 

Stadswandelpark, Eindhoven

 

Foto’s: april 2006

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Stadswandelpark Eindhoven