Groen en wit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Double progression vert et blanc door Jesús Rafaël Soto, 1969

 

 

Beweging

 

De bekendste beelden van Soto zijn open, interactieve sculpturen / installaties die bestaan uit dunne, hangende buizen waar de toeschouwer doorheen kan wandelen. De kijker maakt zo deel uit van het object en veroorzaakt verandering en beweging. Soto leek eerder sterk geïnteresseerd in de relatie tussen objecten en de beweging van de objecten dan in de objecten zelf. De kunstenaar beschreef zijn obsessie in 1965 als volgt: de uitbeelding van “the existence of relationships in every lucid moment of our behavior…the laws of chance, becoming aware of realities we had not previously thought about.”  

 

Soto probeerde het niet-fysieke, het bewegende (ruimte) en voortgaande (tijd) te materialiseren. Hij beschouwde zich daarom meer schilder dan beeldhouwer: “The feeling of space-time has always been a major concern of the painter more than the sculptor…[and] painting has always been closer to shifting and metamorphosis.”

 

 

 

 

 

Trillingen

 

‘Double progression vert et blanc’ is gemaakt voor het beeldenpark Middelheim ter gelegenheid van de tiende Middelheim Biennale. Soto maakte twee ‘bossen’ van betonijzer. Door de ijzeren stangen te kleuren, wilde hij ze dematerialiseren, alleen de optische vibratie van het werk moest overblijven. De vibratie wordt sterker bij iedere beweging van de kijker. Licht wordt daarmee concreet gemaakt.

 

 


 

Jesús Rafaël Soto (Venezuela - Frankrijk, 1923-2005)

 

Wikipedia

 

Website JR Soto

 

 

Soto kreeg zijn kunstopleiding in Venezuela maar trok daarna naar Parijs. Wel vertegenwoordigde hij zijn vaderland op exposities en kreeg er in 1973 een eigen museum.  In de jaren vijftig kreeg Soto interesse in kinetische kunst, vanaf 1965 werkte hij daarbu=ij uitsluitend nog geometrisch.

 

 

 

 

 

 

 


 

Beeldenpark Middelheim bij Antwerpen, België

 

Foto’s:  mei 1999 en augustus 2005

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld