Raveel in Machelen-aan-de-Leie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muur der Verbeelding door Roger Raveel, 1998

                                ingehuldigd op zijn 80ste verjaardag in 2001

 

 

 

Muur der Verbeelding

 

Roger Raveel was schilder maar bouwde vanaf de jaren zestig vaak werken uit in de ruimte. Daardoor bestaat een deel van zijn oeuvre uit objecten. In zijn geboorte- en woonplaats Machelen-aan-de-Leie realiseerde Raveel in 1998 een 40 meter lange muurinstallatie. Het werk bevat typische Raveel-items: er zijn spiegels, witte vierkanten, groene poorten en witte palen te vinden.

 

De golvende bovenkant van de betonmuur reflecteert op de nabijgelegen Leie. Geknotte wilgen van beton dragen een spiegel, een groepje mensen kijkt aandachtig over straat. Het zijn silhouetten van Raveel zelf en zijn vrouw Zulma, zijn rechterhand Luc Levrau en diens echtgenote en een onbekende. Raveel bleef Machelen altijd trouw en huwde ook zijn buurmeisje. Door in Machelen te blijven had hij veel meer tijd om te kijken vond de kunstenaar. “Ik heb daardoor veel dieper kunnen schouwen naar het essentiële van dingen.”

 

 

 

 

 

Spiegels en vierkanten

 

De spiegels in het werk van Raveel reflecteren de omgeving en de kijker die daarmee onderdeel van het kunstwerk worden. Over de witte vierkanten die Raveel vaak gebruikte, zijn verschillende theoriën. Mogelijk was het bedoeld als de tegenhanger van het zwarte vierkant dat de Russische kunstenaar Malevitsj gebruikte. Gangbaarder is de opvatting dat Raveel bij het zien van het ophangen van een laken aan een waslijn begon te filosoferen over het witte vlak. Wat zit er achter die witte leegte? Iedereen kan die vraag voor zichzelf met eigen fantasie invullen, er zijn eigen gedachten op projecteren. Raveel: “Het vierkant is een geestelijk geladen ding. Het is het product van de mens, het is niet afgekeken van de natuur zoals de cirkel.”

 

 

 

 

                             De Illusiegroep

 

 

Raveel kreeg in 1999 in zijn geboorte- en woonplaats een eigen museum, het Roger Raveelmuseum. Daar bevindt zich de ‘Illusiegroep’. Het ruimtelijk werk bestaat uit drie delen. Het middendeel, half spiegel half doorkijk, dateert uit 1965, de twee figuren werden in 1967 toegevoegd. Raveel wil de kijker bewust maken van zijn positie ten opzichte van het kunstwerk. Hij maakt zichtbaar dat zijn schilderkunst zich niet tot het blikveld van de kijker beperkt, maar zich uitstrekt tot diens omgeving.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het graf van Pernath, 1994; bij het gedicht van Hugo Claus

 

Vriend Hugo Claus (1929-2008) rijst op uit de kist en Raveel houdt hem een spiegel voor.

 

 

 

 


 

 Roger Raveel (1921-2013)

 

Schilder en objectmaker

 

 Wikipedia

 

 

 

 

 Het verschrikkelijke mooie leven, 1965

 

 Schilderij met vogelkooi en twee levende kanaries

 

 

 


 

Machelen aan de Leie, Vlaanderen

 

Foto’s: maart 2008

 

 

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld