Blauwe haan Hahn / Cock door Katharina
Fritsch, 2010 Fourth Plint De fourth plinth, het vierde voetstuk,
op het Trafalgar Square in Londen werd geplaatst in 1841 met de bedoeling er
een ruiterstandbeeld op te zetten. Dat beeld is er uit geldgebrek nooit
gekomen en anderhalve eeuw bleef de sokkel leeg. Vanaf 1999 staan er
wisselende kunstwerken die er ieder 18 maanden blijven staan. De blauwe haan
is juli 2013 geplaatst en is het zesde werk op de fourth plinth. Dubbele bodem Kunstenares Katharina Fritsch
tegen de Guardian: “Ik vind dat de Engelsen
een groot gevoel voor humor hebben, ik weet dat ze graag spelen met taal. Ze
houden van dubbele betekenissen, dus ik wilde een beetje spelen.” Haar haan
leent zich daar goed voor. Het Duitse Hahn en het Engelse cock hebben beide
dezelfde dubbele betekenis. Het beest staat dichtbij het standbeeld van
Nelson op z’n hoog opgerichte kolom, en dat is ook deel van de dubbel bodem. Daarbij
staat de haan model voor het mannelijke vertoon van macht en dubbelt daarom
dubbel met het Nelson-monument. Ze staan klaar voor het hanengevecht. Haantjes Fritsch: “When I first came to London, the area around Trafalgar
Square seemed to be very much focusing on men – especially with fashion, with
Jermyn Street. You have all these dandies, all these businessmen in their
suits, who have to be powerful and successful. And they are a little bit posing like cockerels.” Ze verklaarde ook
dat het kunstwerk een overwinning voor het feminisme is op het plein. Tegen een journalist
van de Evening Standard: “I'm a
female sculptor. The man is the model. For thousands of years they've made
pictures of us, the women. I've changed the role.” Kleur Kleur transformeert een beeld
van een natuurgetrouw ornament tot een symbool vindt Fritsch. Kleur maakt het
beeld abstract en tot een visueel teken, een ikoon. Dat is belangrijk voor
haar want haar werk bevindt zich op de grens van gedetailleerde sculptuur en
een dergelijk teken. Ze heeft een vorm van synesthesie (overlapping van
zintuigen) en associeert bijvoorbeeld kleuren met de dagen van de week,
zondag is voor haar wit. Ze is er van overtuigd dat kleur de kracht heeft een
emotionele reactie uit te lokken. “In the more abstract 20th century, colour was lost.
It was not allowed because it was maybe too childish, too sensual, too emotional.”
Ze wil graag kleur terugbrengen in de
beeldhouwkunst. Frankrijk Trafalgar Square met het monument van Nelson is het plein dat de overwinning in 1805 van Engeland op de legers van Napoleon viert. De haan is het symbool van Frankrijk. Zit daar ook een dubbele bodem? De kunstenares zegt daar niet aan gedacht te hebben maar het een leuk bij-effect te vinden, “Napoleon is teruggekeerd als een haan!” Katharina Fritsch (Dtsl. 1956)
Trafalgar
Square, Londen Foto’s:
november 2013 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |