Blauwe haan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hahn / Cock door Katharina Fritsch, 2010

 

 

 

 

 

 

Fourth Plint

 

De fourth plinth, het vierde voetstuk, op het Trafalgar Square in Londen werd geplaatst in 1841 met de bedoeling er een ruiterstandbeeld op te zetten. Dat beeld is er uit geldgebrek nooit gekomen en anderhalve eeuw bleef de sokkel leeg. Vanaf 1999 staan er wisselende kunstwerken die er ieder 18 maanden blijven staan. De blauwe haan is juli 2013 geplaatst en is het zesde werk op de fourth plinth.

 

 

 

 

 

Dubbele bodem

 

Kunstenares Katharina Fritsch tegen de Guardian: “Ik vind dat de Engelsen een groot gevoel voor humor hebben, ik weet dat ze graag spelen met taal. Ze houden van dubbele betekenissen, dus ik wilde een beetje spelen.” Haar haan leent zich daar goed voor. Het Duitse Hahn en het Engelse cock hebben beide dezelfde dubbele betekenis. Het beest staat dichtbij het standbeeld van Nelson op z’n hoog opgerichte kolom, en dat is ook deel van de dubbel bodem. Daarbij staat de haan model voor het mannelijke vertoon van macht en dubbelt daarom dubbel met het Nelson-monument. Ze staan klaar voor het hanengevecht.

 

Haantjes

 

Fritsch: “When I first came to London, the area around Trafalgar Square seemed to be very much focusing on men – especially with fashion, with Jermyn Street. You have all these dandies, all these businessmen in their suits, who have to be powerful and successful. And they are a little bit posing like cockerels.” Ze verklaarde ook dat het kunstwerk een overwinning voor het feminisme is op het plein. Tegen een journalist van de Evening Standard: “I'm a female sculptor. The man is the model. For thousands of years they've made pictures of us, the women. I've changed the role.”

 

 

 

 

 

Kleur

 

Kleur transformeert een beeld van een natuurgetrouw ornament tot een symbool vindt Fritsch. Kleur maakt het beeld abstract en tot een visueel teken, een ikoon. Dat is belangrijk voor haar want haar werk bevindt zich op de grens van gedetailleerde sculptuur en een dergelijk teken. Ze heeft een vorm van synesthesie (overlapping van zintuigen) en associeert bijvoorbeeld kleuren met de dagen van de week, zondag is voor haar wit. Ze is er van overtuigd dat kleur de kracht heeft een emotionele reactie uit te lokken. “In the more abstract 20th century, colour was lost. It was not allowed because it was maybe too childish, too sensual, too emotional.” Ze wil graag kleur terugbrengen in de beeldhouwkunst.

 

 

 

 

 

Frankrijk

 

Trafalgar Square met het monument van Nelson is het plein dat de overwinning in 1805 van Engeland op de legers van Napoleon viert. De haan is het symbool van Frankrijk. Zit daar ook een dubbele bodem? De kunstenares zegt daar niet aan gedacht te hebben maar het een leuk bij-effect te vinden, “Napoleon is teruggekeerd als een haan!”

 

 

 


 

Katharina Fritsch (Dtsl. 1956)

 

Wikipedia            Wikipedia Hahn/Cock

 

 

 

 

 

 

 


 

Trafalgar Square, Londen

 

Foto’s: november 2013

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld