La Réséda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La Réséda door Jean Dubuffet, 1972 / 1988

 

Het beeld dat bij de ingang van Caisse des Depôts et Consignations in Parijs staat, is na de dood van de kunstenaar gerealiseerd naar een model uit 1972. Dat jaar richtte Dubuffet zich opnieuw op de plantenwereld, een oude passie; de reseda is een plant. Hij schreef en illustreerde het boek ‘La Botte à Nique’ en La Réséda is voortgekomen uit die illustraties.

 

L’Hourloupe

 

De Hourloupe-stijl (de term is van Dubuffet) waarin de kunstenaar van 1962-1974 werkte, kwam voort uit droodles die hij al telefonerend tekende. Hij raakte geïnspireerd door de vloeiende lijnen die vlakken afbakenen en beweging suggereren.

 

Hij geloofde dat de stijl een weergave was van hoe beelden in de geest ontstaan; een fysieke representatie van een geestelijk proces. Met de serie Hourloupe-werken probeerde hij een alternatieve realiteit, een parallelle wereld, te creëren, verklaarde de kunstenaar in 1972.

 

De schilder Dubuffet maakte de overstap van doeken in Hourloupe-stijl naar drie-dimensionale versies in 1966 omdat hij zijn werk meer omvang wilde geven, hij noemde ze later monumentale schilderijen. In 1967 begon hij te werken aan zijn architectonische projecten, maquettes die hij ‘édifices’ noemde.

 

Bij de sculpturen in Hourloupe-stijl gebruikte Dubuffet naast wit en zwart, uitsluitend de kleuren blauw en rood.

 

 

 


 

 

Le bel costumé

 

 

 

                                     Le Bel Costumé door Jean Dubuffet, 1973 / 1998

 

 

Tussen schilderij en theater

 

Het beeld dat in 2000 geplaatst werd in de Jardin des Tuileries te Parijs, is gerealiseerd na de dood van de kunstenaar. Het is gemaakt naar een ontwerp uit 1973, bedoeld voor een werk voor de National Gallery of Art in Washington. Het beeld staat vlakbij Jeu de Paume waar Dubuffet zijn eerste tentoonstelling had.

 

Voor de ‘Coucou bazar’ maakte Dubuffet in 1973 een aantal kostuums voor acteurs die er zwijgend in bewogen. De kostuums waren gemaakt in de stijl van Le Bel Costumé. Dubuffet noemde de performance een intermediair tussen schilderij en theater.

 

 

 


 

Jean Dubuffet (1901-1985)

 

Wikipedia                  Cultuurarchief

 

 

 


 

Quai Anatole en Jardin des Tuileries, Parijs

 

Foto’s: 2001 en 2003

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld