Calvarie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Three upright motives door Henry Moore, 1955-56 / 1965

 

                            Nr 1 (Glenkiln Cross), nr 2 en nr 7

 

 

 

 

 

Golgotha

 

Henry Moore: “In 1955 I was asked to consider making a sculpture for a courtyard of a new building [Olivetti] in Milan. I visited the site and a lone Lombardy poplar growing behind the building convinced me that a vertical work would act as the correct counterfoil to the horizontal rhythm of the building. This idea grew ultimately into the ‘Upright Motifs’.

 

Back home in England I began the series of maquettes. – I started balancing different forms one above the other, - with results rather like the North-West American totem poles, - but as I continued the attempt gained more unity, also perhaps more organic, - and then one in particular (later to be named ‘Glenkiln Cross’), took on the shape of a crucifix, - a kind of worn down body and a cross merged into one.”

 

Naar aanleiding van de opdracht in Milaan maakte Moore uiteindelijk twaalf verticale vormen die hij in brons liet gieten. Drie van deze beelden voegde hij samen tot de Otterlo-groep. Oorspronkelijk heette de beeldengroep ‘The crucifixtion’, het verwees naar Golgotha, maar Moore veranderde toch de titel omdat hij niet gelovig was en ‘did not want to play about with borrowed symbols’.

 

 

 

 

De beeldhouwster Barbara Hepworth was tijdgenoot en vriend van Henry Moore. Ze wordt meestal een plaats in zijn schaduw toebedeeld maar er is altijd twijfel wie wie in welke mate beïnvloedde. Een beeld doorboren deed Hepworth in 1931, Moore in 1932. Hepworth maakte al tijdens haar zwangerschap in 1934 abstracte achterover liggende vrouwen in moeder met kindbeeldjes, in dezelfde jaren abstraheerde ook Moore zijn ‘reclining figures’. Ook gebruikten ze tegelijkertijd draden in hun werk, Moore in een beeld (1937), Hepworth dan nog op papier. In 1939 maakte zij haar eerste draadsculptuur.

 

 

In 1952 werd internationaal een wedstrijd uitgeschreven voor een standbeeld van ‘De onbekende politieke gevangene’. Ongeveer 3500 beeldhouwers (waaronder 124 Nederlanders) uit 57 landen schreven in en stuurden een maquette op. Moore deed niet mee maar jureerde een onderdeel. Barbara Hepworth stuurde een compositie met drie abstracte staande figuren. De middelste figuur was doorboord en in het gat waren elkaar kruisende draden aangebracht. Ze ontving een van de vier tweede prijzen voor het ontwerp.

 

Het jaar daarop maakte Hepworth twee beelden van langgerekte figuren die ze ‘Monoliet’ en ‘Totem’ noemde.

 

Moore maakte zijn drie totemfiguren, waarvan de middelste met kruisvorm, in 1955-56, het zijn z’n eerste verticale vormen. De kruisvorm heeft gelijkenis met het kindfiguurtje in Hepworths moeder en kindbeeldje ‘Large and small form’ uit 1934.

    

 

           

 

 

  

 

 

 

 

       

 

 

                                                                                                                                Moore ontwierp de sokkel

 

 


 

Henry Moore (1898-1986)

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  maart 2016

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller