Troffel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Troffel door Claes Oldenburg, 1971-76

 

Trowel I of Troffel maakte Oldenburg in opdracht van de Stichting Sonsbeek in Arnhem, waarna het geplaatst werd op de Hoge Veluwe. Trowel II staat in de staat New York. Oorspronkelijk had de troffel een aluminiumkleur, maar bij een verplaatsing in 1976 heeft Oldenburg een blauwe kleur aangebracht en de vorm licht gewijzigd.

 

Denaturaliseren

 

Oldenburg verdiepte zich in het verschil tussen realiteit en weergave van de realiteit en deed dat door te variëren met materiaal en schaal. Een object bestaat bij de gratie van het gebruikte materiaal en de omvang. Vervang het materiaal voor iets anders of verveelvoudig de grootte en er is een ander object, een niet meer functioneel, een gedenaturaliseerd object. Zo ontstonden zijn zachte en reuzen-sculpturen.

 

 

 

 

 

 

 

Melkpoeder: storm boven zee

 

Oldenburg kwam tot zijn vergrotingen van gewone voorwerpen door het bestuderen van reclamedrukwerk. Afbeeldingen van voorwerpen van verschillende grootte worden in plaatjes van gelijke grootte afgedrukt. Zo kan een sinaasappel even groot worden als een fiets. Toch merkt het menselijk oog niets vreemds op. Oldenburg verzamelde reclame-afbeeldingen, hij schreef bij een reclame-foto van melkpoeder: “rainstorm at sea”.

 

 

 


 

Claes Oldenburg (1929)

 

Wikipedia

 

Oldenburg is vooral bekend geworden door zijn beelden die uitvergrote gebruiksvoorwerpen zijn, zoals de troffel, een schroef, ijsco, veiligheidspeld, badmintonshuttle e.d. Bekend zijn ook zijn slappe beelden, een stopcontact, een wastafel als een ingezakt kussen. In Eindhoven bevindt zich het werk Flying pins: enorme omvallende kegels en een kegelbal. Oldenburg is de belangrijkste vertegenwoordiger van de kunststroming Pop-art.

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  mei 2011

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld