Grote man met kleine man

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grote man met kleine man door Stephan Balkenhol, 1999

 

 

Eigen betekenis

 

Balkenhol heeft aangegeven dat dit beeld niet direct een diepere bedoeling heeft. Iedereen mag een eigen betekenis verzinnen, een sprookje van een vader en een kind, of een verhaal met een meer symbolische betekenis.

 

Van de wereld

 

Indruk: Een hemels voor zich uit kijkende man op een voetstuk, iemand die niet meer met beide benen op de grond staat maar geestelijk in een andere wereld vertoeft. En een kleine man die hem letterlijk of figuurlijk wanhopig probeert te bereiken, hem op aarde wil terugbrengen. Vooralsnog merkt de grote man zijn aanwezigheid niet op.

 

 

 

   

 

                                                                                                                               beschilderd brons

 

Nobody

 

Op 15 december 1992 schrijft De Telegraaf:

 

“In zijn kunst stelt  Balkenhol het verschijnsel gewenning aan de kaak. De verstedelijkte wereld is zo volgepropt met heroďsche standbeelden, dat bijna iedereen er gedachteloos aan voorbij gaat. En dan staat daar een onbetekenend mannetje in een wit shirt en een zwarte broek of een naamloze vrouw in een rode jurk wezenloos de wereld in te staren. [..]  Het effect blijft niet uit. Een nobody wordt ineens iemand. Een eenzame figuur die niets pretendeert te zijn en die niet om aandacht vraagt, valt op. Zo ondermijnt de kunstenaar de status van het monument. Erkenning van de naamloze mens en de autonomie van de kunst ontmoeten elkaar in de verbeelding van de gewone man [of vrouw]. Dat is wat Balkenhol beoogt:

 

“Ik wil geen verhalen vertellen. Het gaat mij niet om een mensfiguur die handelend optreedt of een boodschap wil overbrengen. Voor mij telt uitsluitend de figuur als figuur. Daarmee wil ik de breuk lijmen die begin deze eeuw in de traditie van de mimensis is ontstaan.”

 

(mimensis = nabootsing, afspiegeling, imitatie; met name nabootsing of voorstelling van een deel (of delen) van de zintuiglijke werkelijkheid in kunst)

 

 

 

                          

 

 

 

 


 

Stephan Balkenhol (1957)

 

Wikipedia

 

Stephan Balkenhol onderzoekt in zijn werk de geisoleerde positie van de menselijke figuur, ontdaan van zijn context. Het gaat er Balkenhol om wat een menselijk figuur kan uitdrukken door de houding.

 

Citaten van het Muhka: De Duitse beeldhouwer Stephan Balkenhol onderzoekt de menselijke figuur. Uit zware boomstronken hakt hij sinds de jaren tachtig ‘eigentijdse archetypen’. Het zijn onpersoonlijke en ietwat stugge ‘portretten’ van anonieme, onbewogen voor zich uit starende, bescheiden mannen en vrouwen. Veel aandacht gaat naar de handen van de beelden. Sinds de jaren negentig bevolken ook dieren en bloemen het universum van Balkenhol, meestal in combinatie met menselijke figuren. In een geheel eigen stijl blaast Stephan Balkenhol nieuw leven in de figuratieve sculptuur op een moment waarin figuratie daar quasi taboe was.

 

 

 

 

 

 

 


 

M.J. Granpré Moličreplein

 

Foto’s: september 2008

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Slotermeer / Geuzenveld