Grote man
met kleine man Grote man met
kleine man door Stephan Balkenhol, 1999 Eigen
betekenis Balkenhol heeft
aangegeven dat dit beeld niet direct een diepere bedoeling heeft. Iedereen
mag een eigen betekenis verzinnen, een sprookje van een vader en een kind, of
een verhaal met een meer symbolische betekenis. Van de
wereld Indruk: Een
hemels voor zich uit kijkende man op een voetstuk, iemand die niet meer met
beide benen op de grond staat maar geestelijk in een andere wereld vertoeft.
En een kleine man die hem letterlijk of figuurlijk wanhopig probeert te
bereiken, hem op aarde wil terugbrengen. Vooralsnog merkt de grote man zijn
aanwezigheid niet op.
beschilderd
brons Nobody Op 15 december
1992 schrijft De Telegraaf: “In zijn kunst
stelt Balkenhol het verschijnsel
gewenning aan de kaak. De verstedelijkte wereld is zo volgepropt met
heroďsche standbeelden, dat bijna iedereen er gedachteloos aan voorbij gaat.
En dan staat daar een onbetekenend mannetje in een wit shirt en een zwarte
broek of een naamloze vrouw in een rode jurk wezenloos de wereld in te
staren. [..] Het effect blijft niet
uit. Een nobody wordt ineens iemand. Een eenzame figuur die niets pretendeert
te zijn en die niet om aandacht vraagt, valt op. Zo ondermijnt de kunstenaar
de status van het monument. Erkenning van de naamloze mens en de autonomie
van de kunst ontmoeten elkaar in de verbeelding van de gewone man [of vrouw]. Dat is wat Balkenhol
beoogt:
(mimensis =
nabootsing, afspiegeling, imitatie; met name nabootsing of voorstelling van
een deel (of delen) van de zintuiglijke werkelijkheid in kunst)
Stephan Balkenhol (1957) Stephan Balkenhol onderzoekt in zijn werk de geisoleerde positie van de menselijke figuur, ontdaan van zijn context. Het gaat er Balkenhol om wat een menselijk figuur kan uitdrukken door de houding. Citaten van het Muhka: De Duitse beeldhouwer Stephan Balkenhol onderzoekt de menselijke figuur. Uit zware boomstronken hakt hij sinds de jaren tachtig ‘eigentijdse archetypen’. Het zijn onpersoonlijke en ietwat stugge ‘portretten’ van anonieme, onbewogen voor zich uit starende, bescheiden mannen en vrouwen. Veel aandacht gaat naar de handen van de beelden. Sinds de jaren negentig bevolken ook dieren en bloemen het universum van Balkenhol, meestal in combinatie met menselijke figuren. In een geheel eigen stijl blaast Stephan Balkenhol nieuw leven in de figuratieve sculptuur op een moment waarin figuratie daar quasi taboe was. M.J. Granpré
Moličreplein Foto’s: september
2008 Startpagina Buitenbeeldinbeeld Buitenbeelden in Amsterdam
Slotermeer / Geuzenveld |