Keltisch John Raedecker door Han Wezelaar, 1940 In 1939 betrok Wezelaar in Laren het huis met atelier dat Joseph Mendes da Costa in 1912 had laten bouwen. Het eerste werk dat Wezelaar daar maakte, was het portret van de beeldhouwer John Raedecker. In 1941 werd de kop tentoongesteld in het Stedelijk museum op een tentoonstelling van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers, de recensies waren lovend. Het was de laatste grote expositie van de Kring in de oorlog, in de tijd daarna waren de kunstenaars te druk met overleven. De Tijd, 20 feb 1941; bespreking van een
tentoonstelling van ‘de Kring’ in het Stedelijk Museum.
Het
Vaderland, 15 feb 1941 Han Wezelaar (1901-1984) In de nadagen van de Amsterdamse School introduceerde Han Wezelaar een op de moderne Franse autonome beeldhouwkunst geďnspireerd classisisme. Dat is belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de beeldhouwkunst in Nederland. In deze zogenoemde bevrijding van het beeld en in de verdere emancipatie van de nog jonge sculptuur in Nederland heeft Wezelaar een hoofdrol gespeeld: als kunstenaar, organisator en communicator. Wezelaar werd voor de oorlog gezien als ‘rising star’, maar na de oorlog sloeg de tendens over naar abstracte kunst en behoorde hij niet langer tot de voorhoede. In de collectie van Museum Beelden aan Zee bevindt zich een voorstudie van de kop van Raedecker door Wezelaar. Links staat een portretkop van Han Wezelaar door Auke Hettema uit 1988. Beeldenpark De Havixhorst Figuratieve beeldhouwkunst uit
de 20e eeuw Foto’s: augustus 2015 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |