Salto Salto door Nic Jonk, 1973 Nic Jonk (1928-1994) Werkwijze Jonk maakte zijn
beelden volgens een bepaald concept. Eerst tekende hij kleine krabbels op een
blocnote die voor niemand leesbaar zijn. De tweede fase bestond uit een mini-beeldje
van was, waarbij alleen de grote vormen werden uitgewerkt. Vervolgens kwam er
een groter en meer uitgewerkt model van klei. Tijdens het werken met klei
stond Jonk het meest open voor inspiratie, ook al wist hij al hoe het beeld
eruit komt te zien. Daarnaast was
Jonk vooral gevoelig voor licht: de partijen die licht vangen, woog hij af
tegen de schaduwpartijen. Bovendien wilde hij de negatieve vorm (de holte in
het beeld) verantwoorden en als er meerdere zijn, ze tegen elkaar afwegen. In
de vierde fase (het vertalen van het gipsmodel op ware grootte) maakte Jonk
weinig ingrijpende correcties. Nic Jonk dankt zijn bekendheid vooral aan zijn bronzen van mens- en dierfiguren. Vaak hebben ze een mythologisch thema, in andere gevallen zijn ze direct aan de natuur ontleend. De werken zijn voluptueus en sierlijk tegelijk en hebben een zowel krachtige als gracieuze uitstraling. Zo'n 200 marktpleinen, straten en parken in Nederland staat een beeld van Jonk. Ook op openbare plekken in de Verenigde Staten, Italië, Duitsland en België staan werken van deze Nederlandse beeldhouwer. Beeldenpark De Havixhorst Collectie Museum Beelden aan
Zee Nederlandse figuratieve
beeldhouwkunst uit de 20e eeuw Foto’s: augustus 2010 Startpagina Buitenbeeldinbeeld Startpagina
De Havixhorst Eigen collectie |