Na het bad
Algemeen
Handelsblad, 21 september 1903
Zwanger ‘Slapend meisje’ moet een titel achteraf zijn, niet door Mendes da Costa gegeven: deze houding en slapen gaan niet samen en als de borsten de potlood-test niet kunnen doorstaan, zelfs niet met opgeheven armen, gaat het ook niet om een meisje. Waarschijnlijk zijn haar borsten zwaar vanwege haar pront opbollende zwangerschap. In 1901 maakte Mendes al een grès cérame-beeldje van een zwangere vrouw. Links: de zwangere vrouw, rechts foto van (vermoedelijk) echtgenote Anna Jessurun de Mesquita; fotograaf: haar broer J. Jessurun de Mesquita.
Algemeen
Handelsblad, 22 februari 1930 Rond 1900 maakte Mendes een aantal naaktplastieken van vrouwen (of een vrouw). In alle plastieken zijn de armen of is een arm geheven. Mendes werkte meestal niet direct naar model. Hij observeerde het leven op straat en in de dierentuin en werkte zijn waarnemingen uit in het atelier. Als dat ook gold voor de vrouwsculpturen, is het vermoedelijk zijn vrouw Anna die hij heeft vereeuwigd. Joseph Mendes da Costa (1863-1939) Joseph Mendes da Costa werd vooral bekend door het vervaardigen van beelden en ornamenten voor gebouwen. Hij was van 1886 tot 1887 lid van de kunstenaarsgroep "Labor et Ars", die later de representanten zouden worden van de Nederlandse variant van de Art Nouveau. Hij is de wegbereider geweest voor de 20e-eeuwse kunst in Nederland, doordat hij als eerste beeldhouwer een monumentale, symbolistische stijl van strakke lijnen en heldere vlakken ontwikkelde. Tentoonstelling Labor et Ars, met werk van Joseph Mendes da Costa en Joost van den Toorn Museum Beelden aan Zee, voorjaar 2015 Foto’s: maart en april 2015 Startpagina Buitenbeeldinbeeld Startpagina Joseph Mendes da Costa
& Joost van den Toorn |