Echtpaar Zelfportret en Vrouwenkop door Joseph Mendes da Costa, resp. 1912 en 1895/1920
Abraham en komediespel Een man die vijftig wordt, ziet Abraham. De uitdrukking heeft zijn wortels in de Bijbel: Jezus heeft het over Abraham en vertelt dat Abraham zijn [Jezus’] dag heeft gezien en zich heeft verblijd. De toehoorders zijn verbaasd: “Gij hebt nog geen vijftig jaar, en hebt gij Abraham gezien?” Vrouwen die vijftig worden zien tegenwoordig Sara (de vrouw van Abraham) zo wil het gebruik, maar dat is pas sinds de helft van de vorige eeuw in zwang. Daarvoor zagen ook vrouwen Abraham met hun vijftigste, de jarige kreeg een Abraham-pop. Mendes da Costa heeft zijn vijftig-jarige vrouw een ‘verblijde Abraham’ in de vorm van zijn zelfportret geschonken. Het breed lachende masker doet denken aan het klassieke toneelmasker dat komediespel symboliseert. Bram Hammacher schreef over het portretmasker in zijn biografie over Mendes (1941): Het
kwade beheerscht Hammacher doelt in de laatste zin op het gevelbeeld aan ‘de Utrecht’ (1905) dat Wijsheid voorstelt en die het kwade, in de vorm van een duiveltje, bedwingt. De Wijsheid is ook een zelfportet van Mendes. Wat Hammacher met zijn waarneming wilde zeggen zal nooit zeker zijn, maar enkele decennia later is het in christelijke kringen een treffende omschrijving voor homosexualiteit die onderdrukt diende te worden. rechts: zelfportret van Mendes da Costa, het beeld stond boven de ingang van zijn huis in Laren
(uit het tijdschrift Wendingen, 1923)
Vrouwenkop, 1895 / 1920 evenals het bronzen meisjesportret uit ca 1900: met opvallend weggedraaide ogen
Op de zijkant van het portret uit 1895 / 1920 is een vrouw gegraveerd die een handkus wegblaast; de vrouw lijkt sterk op het grès cérame-beeldje ‘Zwangere vrouw’ uit 1901 (inzet). Wie kust ze vaarwel? Van wie heeft zij afscheid genomen? En is zij ook Anna? Wat bracht de diepe ontroering teweeg bij de vrienden van Mendes bij het zien van het beeld? Is de vragen stellen ze beantwoorden?
Links: detail van studie van zwangere vrouw, rechts foto van (vermoedelijk) echtgenote Anna
Links het portret uit 1895, midden een vrouwenmasker uit 1924 in de vitrine op de tentoonstelling en rechts de collectiefoto van het Teylersmuseum van hetzelfde masker. Gezien naast het portret uit 1895 is het heel goed mogelijk dat het vrouwenmasker een portret is van dezelfde vrouw, negenentwintig jaar later: Anna Mendes da Costa Moederschap In 1924 maakte Mendes da Costa nog een beeldje van een Anna: de heilige Anna. Mendes liet aan het Algemeen Handelsblad weten (15 mei 1925) dat het om de moeder van Maria ging, en niet om de profetes. De krant gaf verder door dat hij Anna uitbeeldde met dochter Maria op de arm op de eerste verjaardag van het kind. Anna zingt in heilige vervoering een lied waarin ze haar late en niet meer verwachte moederschap bejubelt: “Hoort, hoort, gij twaalf stammen van Israëls, dat Anna zoogt!”
Zelfportret, 1927 Foto gepubliceerd in de Telegraaf van 3 november 1933 naar aanleiding van de 70ste verjaardag van de beeldhouwer. Mendes da Costa draagt hetzelfde mutsje als uitgebeeld in zijn Zelfportret uit 1927. een verbazingwekkende tweet en retweet, mei 2015:
“only known photo of
sculptor Joseph Mendes da Costa” Joseph Mendes da Costa (1863-1939) Joseph Mendes da Costa werd vooral bekend door het vervaardigen van beelden en ornamenten voor gebouwen. Hij was van 1886 tot 1887 lid van de kunstenaarsgroep "Labor et Ars", die later de representanten zouden worden van de Nederlandse variant van de Art Nouveau. Hij is de wegbereider geweest voor de 20e-eeuwse kunst in Nederland, doordat hij als eerste beeldhouwer een monumentale, symbolistische stijl van strakke lijnen en heldere vlakken ontwikkelde. Tentoonstelling Labor et Ars, met werk van Joseph Mendes da Costa en Joost van den Toorn Museum Beelden aan Zee, voorjaar 2015 Foto’s: maart en april 2015 Startpagina Buitenbeeldinbeeld Startpagina Joseph Mendes da Costa
& Joost van den Toorn |