Marie van Bomhomme Scheepsboegbeeld door Arthur
Spronken, 1973
Op de plaquette bij het beeld: Ter herinnering aan de maasschippers die vroeger voornamelijk
in het Stokstraatkwartier woonden. Vanwege de geprononceerde boezem kreeg het
beeld de bijnaam ‘Marie vaan Bomhomme’, de vrouw van de reder van de boot
naar Luik. De naam van de reder was Bonhomme. Het Kanaal van Luik naar Maastricht werd geopend in 1850. Verschillende stoombootmaatschappijen verzorgden bootdiensten, maar de meeste bekende rederij was: “Bonhomme”, die tot 1938 operationeel was op het kanaal. Voor vele oudere Maastrichtenaren is “de boot van Bonhomme” een begrip. Arthur Spronken (1930-2018) Van 1948 tot 1952 bezoekt Spronken de Kunstnijverheidsschool in Maastricht. Met een beurs van de Italiaanse overheid loopt hij in 1954 een jaar stage aan de Academia delle Belle Arti in Milaan. Hij krijgt les van Mario Marini, een specialist als het om paarden in de beeldhouwkunst gaat. Terug in Nederland maakt Spronken in eerste instantie religieuze figuren van hout, pas in 1961 gaat hij met brons werken. Het worden danseressen, zwierig en vol beweging. De paarden komen pas later, maar de dynamiek blijft. Maastricht, Kruising Stokstraat / Plankstraat Foto’s: april 2012 |