Steigerend Paarden door John Rädecker, 1936 In 1934 kreeg John Raedecker of Rädecker de opdracht trapversieringen te maken voor het te bouwen Van Abbe-museum in Eindhoven. Twee jaar later werd het nieuwe museum opgeleverd met steigerende paarden langs de trap naar het bordes en hoofdingang. Het museum werd gebouwd door sigarenfabrikant en kunstverzamelaar Henri van Abbe. Vrij De paarden zijn vrijstaand. Aan het begin van de 20e eeuw overheerste de ‘bouwbeeldhouwkunst’, beeldhouwwerk was geïntegreerd met de architectuur. Eind jaren twintig, maar vooral in de jaren dertig raakte het beeldhouwwerk steeds meer los van de achtergrond, los van gevels, muren en brugleuningen, en veroverde een zelfstandig ‘vrij’ bestaan. Van Rädecker zijn verschillende tekeningen met steigerende paarden bekend, het thema was geliefd. Zijn broer Antoon Rädecker maakte in 1930 twee bereden, steigerende paarden en de stadsbeeldhouwer van de hoofdstad Hildo Krop maakte in 1932 voor een brug in Amsterdam Zuid een steigerend paard met een meisje tussen de voorbenen.
John Rädecker (1885-1956) Ansichtkaarten zestiger jaren zeventiger jaren Van Abbemuseum, Eindhoven Foto’s: november 2013 |