Strijd tussen geest en stof

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scheppende wil door Johan Polet, 1935-41-50

 

 

Geschenk van Amsterdam

 

Op 6 juli 1935 opende in Rotterdam het nieuwe Musem Boymans. Uit een krantenverslag: “[..] Daarop voerde werhouder Boissevain uit Amsterdam het woord, die namens zijn gemeente Rotterdam geluk wenschte met het nieuwe museum en namens Amsterdam een beeldhouwwerk van Polet aanbood, waarvan spr. een foto had meegebracht.”

Het geschenk werd bekostigd uit het fonds voor kunstenaars.

 

Op de jaarlijkse tentoonstelling van de Hollandsche Kunstenaarskring in het Stedelijk, stelde Polet zijn beeld in 1937 tentoon. De Tijd schreef op 9 januari 1937: In de groote zaal trekt sterk de aandacht een levensgroot beeld, een mannefiguur, een zeer bekwaam gedaan werk van Johan Polet. Het is bestemd voor het Museum Boymans te Rotterdam, een misschien wat verlate, maar in ieder geval mooie gave van de gemeente Amsterdam.

 

 

 

 

                                                                                 kalksteen

 

 

Eerste versie

 

Kasper Niehaus schreef in de Telegraaf van 15 januari 1937 over het beeld:

 

          

 

Het is duidelijk dat de beschrijving niet geheel overeenkomt met de huidige sculptuur. De ogen zijn niet gesloten maar open, het rechterbeen is niet op een verhoging geplaatst. In 1985 werd een veiling aangekondigd van al het werk dat zich nog in het atelier van de in 1971 overleden beeldhouwer bevond, meer dan tachtig werken. Bovenstaande krantenfoto laat een paar van die werken zien, linksachter lijkt de eerste versie van de ‘Scheppende wil’ te staan.

 

 

 

 

 

 

 

In de oorlog sloot Polet zich aan bij de Nederlandsche Kultuurkamer en in 1942 werd hij benoemd tot lid van de Nederlandsche Kultuurraad, om der wille van de smeer zou hij verklaard hebben.

 

Het werd hem niet in dank afgenomen, hij kreeg nadien nog maar weinig opdrachten. De tweede versie van ‘Scheppende wil’, is in 1952 na de overdracht aan het Boymans van Beuningen direct in het depot verdwenen. Op deze tentoonstelling anno 2018 wordt het voor het eerst geëxposeerd. Hoewel een bericht in De Tijd uit 1954 anders zegt (zie onder).

 

 

 

 

                                                                 Uit Groot Nederland, 15 augustus 1943

 

 

 

     

 

               1943, gipsmodel op de achtergrond

 

De titel ‘Scheppende wil’ verwijst naar een van de grondbegrippen van de filosofie van Nietzsche: ‘De wil tot macht’ (Wikipedia).

 

 

 

                    

 

                     Het Vrije Volk, 28 december 1950                                                                De Tijd, 18 augustus 1954

 

 

 


 

Johan Polet (1894-1971)

 

Wikipedia         

 

 

 


 

Tentoonstelling Johan Polet | beeldhouwer  in Museum MORE, Gorssel; herfst-winter 2018

 

Foto’s: oktober 2018

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Johan Polet