Zonder titel
School ‘de Koogmolen’; sculptuur zonder titel door Bas Maters, 1986 In het artikel “Scholengemeenschap De Klink heeft er twee kunstwerken bij” uit de Nieuwe Noordhollandse Courant van 17 april 1986: “De LBO scholengemeenschap De Klink aan de Spinnekop is twee kunstwerken rijker. Zowel het enorme kunstobject dat voor de school staat, als het kunstwerk van de Industrie en Bedrijven Groep Purmerend werd officieel onthuld door ex-adjudant directrice mevrouw Bakker. (…) Allereerst werd voor het schoolgebouw het metershoge kunstobject van landschaparchitect Bas Maters uit Velp onthuld. Mevrouw Bakker kreeg assistentie van directeur Van Belsen bij het verwijderen van het plastic om het kunstwerk. Na lang gesjor en gezoek werd het bewuste touwtje gevonden waarmee het plastic naar beneden kwam.” Voorjaar 2009 zijn de schoolgebouwen en het plein met ‘de Molensteen’ opgeknapt, het kunstwerk staat nu weer vrij als destijds bij de onthulling. IN MEMORIAM BAS MATERS
|
|
Monumentaal Na zijn studie ging Bas Maters tomeloos aan de
slag. In de loop der jaren ontstonden talrijke projecten van zijn hand, ook
in Gelderland. Begin jaren zeventig nam hij de omgeving van de
scholengemeenschap De Krakeling in de Arnhemse wijk Vredenburg onder
handen. In Nijmegen tekende hij voor het Joris Ivensplein, nadat hij eerder
al meewerkte aan het Traianusplein, samen met voormalig studiegenoot Jan
Hein Daniëls. Andere studiegenoten uit de late jaren zestig en de vroege
jaren zeventig waren onder andere Wim Korvinus, Eugène Terwindt en Karin
Daan. Omdat deze inmiddels welbekende monumentaal vormgevers
hadden gestudeerd aan de Arnhemse academie, worden ze wel aangeduid als
leden van de zogenaamde Arnhemse School. Van een echte school of stroming
is geen sprake. Maar er zijn wel overeenkomsten tussen de monumentaal
vormgevers die sinds de jaren zeventig afstudeerden aan de Arnhemse
academie. Eén van die verbindende factoren was Bas Maters zelf, die dertig
jaar lang les gaf in Arnhem. Leermeester Je moest als student verbaal wel goed in je
schoenen staan, want Maters verlangde dat je je plannen tot in de details
doordacht en toelichtte. Dat deed je in het onnavolgbare jargon van de
Meester zelf, dat voor een buitenstaander wel eens slecht te volgen was. Die lange en diepgaande discussies hadden wel
een zin en een betekenis. In de visie van Maters bleef monumentale
vormgeving immers zijn maatschappelijke relevantie behouden. Jan en alleman
moest zich thuisvoelen op jouw plein, maar dat vereiste wel dat je als
vormgever eerst een waarachtige intellectuele prestatie leverde |
Gemakzucht was taboe. Geen bronzen beeldjes
tussen het onderhoudsarme gemeentestruweel, maar een statement over de ruimte
en over de manier waarop wij met die ruimte omgaan. Studenten van Bas Maters
leerden argumenteren, dat staat wel vast. Daar hadden ze later veel aan, onder
andere in hun eigen onderhandelingen met gemeentebesturen en andere
opdrachtgevers. Opvallend veel oud-studenten van Bas Maters hebben het ver
gebracht in de wereld van de kunst en de vormgeving. Als je Bas Maters
aankon, dan kon je de wereld aan. Bas Maters was een echte leermeester, die
velen richting en duiding heeft gegeven. Velen zullen hem missen.
Martin Pieterse
25 januari 2006
2006
2009
school de Koogmolen / Spinnekop, Molenkoog, Purmerend
Foto’s: februari 2006 en juli 2009
Startpagina Buitenbeeldinbeeld