Zonder titel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

School  ‘de Koogmolen’; sculptuur zonder titel door Bas Maters, 1986 

 

 

 

                              

 

 

 

In het artikel “Scholengemeenschap De Klink heeft er twee kunstwerken bij” uit de Nieuwe Noordhollandse Courant van 17 april 1986:

 

 “De LBO scholengemeenschap De Klink aan de Spinnekop is twee kunstwerken rijker. Zowel het enorme kunstobject dat voor de school staat, als het kunstwerk van de Industrie en Bedrijven Groep Purmerend werd officieel onthuld door ex-adjudant directrice mevrouw Bakker. (…) Allereerst werd voor het schoolgebouw het metershoge kunstobject van landschaparchitect Bas Maters uit Velp onthuld. Mevrouw Bakker kreeg assistentie van directeur Van Belsen bij het verwijderen van het plastic om het kunstwerk. Na lang gesjor en gezoek werd het bewuste touwtje gevonden waarmee het plastic naar beneden kwam.”

 

 

 


 

Voorjaar 2009 zijn de schoolgebouwen en het plein met ‘de Molensteen’ opgeknapt, het kunstwerk staat nu weer vrij als destijds bij de onthulling.

 

 

 

             

 

 

 

                                  

 

 

 


IN MEMORIAM BAS MATERS
(1949 - 2006)

Goeroe

 

In zijn gestileerde Mao-jasjes met hoge kraag zag Bas Maters er altijd een beetje uit als een soort oosterse goeroe. Bas Maters was in feite ook een goeroe, een ware filosoof, die van ingrijpende betekenis is geweest voor de levens en de carrières van ontelbare beeldende kunstenaars. Bas Maters is overleden, op 22 januari 2006, 56 jaar jong.

 

Arnhemse School

 

Met Bas Maters is Arnhem een belangrijke figuur ontvallen uit de zogenaamde Arnhemse School. Tussen 1966 en 1971 studeerde Maters monumentale vormgeving aan de Arnhemse Kunstacademie. Monumentale vormgeving was destijds een nieuw vak, waarin maatschappelijke betrokkenheid een belangrijke rol speelde. Monumentale vormgeving was kunst voor iedereen.

 

Geen kunst die was opgesloten in een museum of in een galerie, maar kunst die open en bloot op straat stond, waar iedereen het kon zien en kon aanraken. Kunst in de openbare ruimte, dat is kunst in de ruimte die van ons allemaal is, op pleinen, in parken en langs de snelweg. In de vroege jaren zeventig van de vorige eeuw heerste de optimistische opvatting dat je als monumentaal kunstenaar echte invloed kunt hebben op de manier waarop mensen zich voelen. Door de stad met zorg vorm te geven, zou je de stad van binnenuit kunnen verbeteren en beschaven.

 

 

Monumentaal

 

Na zijn studie ging Bas Maters tomeloos aan de slag. In de loop der jaren ontstonden talrijke projecten van zijn hand, ook in Gelderland.

 

Begin jaren zeventig nam hij de omgeving van de scholengemeenschap De Krakeling in de Arnhemse wijk Vredenburg onder handen. In Nijmegen tekende hij voor het Joris Ivensplein, nadat hij eerder al meewerkte aan het Traianusplein, samen met voormalig studiegenoot Jan Hein Daniëls. Andere studiegenoten uit de late jaren zestig en de vroege jaren zeventig waren onder andere Wim Korvinus, Eugène Terwindt en Karin Daan.

 

Omdat deze inmiddels welbekende monumentaal vormgevers hadden gestudeerd aan de Arnhemse academie, worden ze wel aangeduid als leden van de zogenaamde Arnhemse School. Van een echte school of stroming is geen sprake. Maar er zijn wel overeenkomsten tussen de monumentaal vormgevers die sinds de jaren zeventig afstudeerden aan de Arnhemse academie. Eén van die verbindende factoren was Bas Maters zelf, die dertig jaar lang les gaf in Arnhem.

 

Leermeester

 

Je moest als student verbaal wel goed in je schoenen staan, want Maters verlangde dat je je plannen tot in de details doordacht en toelichtte. Dat deed je in het onnavolgbare jargon van de Meester zelf, dat voor een buitenstaander wel eens slecht te volgen was.

 

Die lange en diepgaande discussies hadden wel een zin en een betekenis. In de visie van Maters bleef monumentale vormgeving immers zijn maatschappelijke relevantie behouden. Jan en alleman moest zich thuisvoelen op jouw plein, maar dat vereiste wel dat je als vormgever eerst een waarachtige intellectuele prestatie leverde

 

 

Gemakzucht was taboe. Geen bronzen beeldjes tussen het onderhoudsarme gemeentestruweel, maar een statement over de ruimte en over de manier waarop wij met die ruimte omgaan. Studenten van Bas Maters leerden argumenteren, dat staat wel vast. Daar hadden ze later veel aan, onder andere in hun eigen onderhandelingen met gemeentebesturen en andere opdrachtgevers. Opvallend veel oud-studenten van Bas Maters hebben het ver gebracht in de wereld van de kunst en de vormgeving. Als je Bas Maters aankon, dan kon je de wereld aan. Bas Maters was een echte leermeester, die velen richting en duiding heeft gegeven. Velen zullen hem missen.

Martin Pieterse
25 januari 2006

 

 

 

                        

 

                           2006

 

 

 

                                      

 

                                         2009

 

Wikipedia

 

 


 

school de Koogmolen / Spinnekop, Molenkoog, Purmerend

 

Foto’s: februari 2006 en juli 2009

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Purmerend