Negen huisjes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Negen huisjes door Bart Drolenga, 1993

 

Het ‘object patio’ ligt in de binnentuin van twee scholen en een bibliotheek. In de opdracht werd gevraagd naar een bezinning op het thema zelfstandigheid binnen een gemeenschappelijk kader. Een thema dat te maken heeft met het veelzijdige karakter van het pand.

 

Het beeld bestaat uit een golvend grondoppervlak dat de vroegere polder verbeeldt. Daarop staan negen afzonderlijke huisjes in een eenheid.

 

 

              

             

 

 

Commissie niet ‘kapot’ van kunstwerk

 

uit de Noordhollandse Courant, 2 juli 1992

 

“Ik ben blij dat we een kunstadviescommissie hebben. Ik hoop dat u die woorden op zijn waarde weet te schatten”, zei de wethouder gisteravond veelzeggend tot de leden van de raadscommissie Welzijn. De wethouder had zojuist de maquette bekeken van het kunstwerk dat op het binnenplein van De Zichthof in De Purmer-Noord komt te staan.

 

Kunstenaar Bart Drolenga presenteerde tijdens de vergadering zijn kunstwerk met enige toelichting. De commissie ging akkoord met het plaatsen van het object, maar dat ze in de commissie ‘kapot’ waren van het ontwerp kan bepaald niet worden gezegd.

 

Drolenga ontwierp een stalen vierkant van drie bij drie meter van golvende lijnen. Daarop worden negen koperen huisjes keurig in gelid in rijtjes van drie gezet. Het geheel wordt ongeveer een meter hoog. De kunstenaar heeft in zijn werk de verandering van De Purmer van water naar woonwijk willen vastleggen. Daarbij heeft ook het getal drie een rol gespeeld. Bibliotheek De Zichthof en basisscholen De Saffier en De Ploegschaar vormen een drie-eenheid. Door de daken in rijtjes van drie te zetten geeft het beeld vanuit elk gezichtspunt een blik op minimaal drie huisjes.

 

 

 

                

 

 

 

“Het lijkt te veel op elkaar”

 

uit de Noordhollandse Courant van 22 juli 1993

 

Een wethouder van Medemblik voelt zich enigszins bekocht door de Sijbekarspelse kunstenaar Bart Drolenga, van wie onlangs een beeld bij het stadhuis in Medemblik werd onthuld. Uit een krantenknipsel heeft de wethouder de conclusie getrokken dat een soortgelijk beeld van dezelfde kunstenaar ook in Purmerend is neergezet. Dat beeld werd 15 juli op de Zichthof in De Purmer-Noord overgedragen.

 

De wethouder: “Het lijkt teveel op elkaar. Het idee is precies hetzelfde.” De kunstenaar: “Het is juist heel verschillend. De vorm van het huisje komt er alleen in terug, maar ik borduur voort op dat thema.” De beelden zijn in dezelfde week onthuld. In Medemblik staat een granieten huis, symbolisch voor de monumentale panden in Medemblik, op roestkleurige metalen platen, die de golven van het IJsselmeer voorstellen. Het kunstwerk in Purmerend bestaat uit negen huisjes van messing, in een golvende ondergrond.

 

Drolenga vindt helemaal niet dat de kunstwerken op elkaar lijken. “Het werk in Purmerend is veel kleiner, en daar staan meer huisjes. En het is van andere materialen gemaakt. Daardoor heeft het andere kleuren en een heel ander karakter. Als je niet goed kijkt kun je inderdaad zeggen dat het op elkaar lijkt, maar ik werk wel meer met die huisjes. Nou ja, voor mij is het meer de oervorm van een huis.” De protesterende wethouder uit Medemblik vindt de nadere uitleg van Drolenga “flauwekul”.

 

 

Een andere wethouder van Medemblik, de wethouder van kunstzaken:  “Ik vind het wel best. Wij zijn blij met ons beeld en in Purmerend zullen ze er ook blij mee zijn. Waar maken we ons eigenlijk druk om. Ik denk wel dat die kunstenaar moet uitkijken dat hij geen eenheidswordt maakt. Een beeld moet toch iets unieks zijn.”

 

 

De woordvoerder van de afdeling Kunst en Cultuur van Purmerend vindt de reactie van de klagende wethouder uit Medemblik een beetje ongenuanceerd. Abstracte geometrische figuren als het huis kom je in de hele geschiedenis van de kunst tegen, aldus de woordvoerder. “Wij zijn ten volle tevreden” laat de Purmerendse ambtenaar weten. “Drolenga heeft aan onze opdracht voldaan. Wij hebben geen enkel probleem met die gelijkenis.”

 

              het kunstwerk in Medemblik op een foto in de krant

 

 


 

Bart Drolenga (1954)

 

 

Het beeld moet in uiterlijk en formaat passen

 

citaten uit de Noorhollandse Courant, 10 september 1992

 

“Als ik besluit in te schrijven voor een opdracht, bezoek ik regelmatig de betreffende locatie. Ik probeer me voor te stellen wat op die plek leeft en welk materiaal er kan worden gehanteerd. Ik maak ook foto’s. Geleidelijk vallen alle puzzelstukjes in elkaar. De situatie is bij elke opdracht anders. Het uiteindelijke beeld moet in uiterlijk en formaat ‘passen’ in het landschap.”

 

“Mijn doelstelling is altijd de essentie te pakken van het beeld dat mij voor ogen staat. Ik wil dat mijn werk, hoe simpel van vorm ook, verrast en verwondert tegelijk. Een cirkel bijvoorbeeld is een prachtige, maar wel ingewikkelde vorm wanneer je er verwondering mee wil opwekken. Als beeldhouwer houd ik me altijd bezig met vorm en ruimte. De ruimte om het beeld is heel bepalend. De restvormen tussen de concrete vorm bepalen in sterke mate het beeld. Het is prachtig om een beeld in een landschap te mogen zetten.”

 

Drolenga heeft vanaf zijn twaalfde in Purmerend gewoond. In 1991 vertrok hij naar Sijbekarspel maar trad een jaar later toe tot de nieuw opgerichte kunstadviescommissie in Purmerend. Hij zag voor de commissie een stimulerende taak weggelegd. “In Purmerend zijn relatief weinig plaatsen waar beelden kunnen worden geplaatst. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan.”

 

 

 

 

 

 

 


 

Binnentuin Zichthof, Purmerend

 

Foto’s: juni 2008

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Purmerend