Ondeugende liefde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zittende Amor door Étienne-Maurice Falconet, 1757

 

                  

 

 

 

Medeplichtig

 

In 1755 toonde de beeldhouwer Falconet op een salon in Parijs een in klei uitgevoerd ontwerp van een zittende amor of cupido. Het jochie was levensgroot en schalks neergezet. Terwijl hij naar een pijl in zijn koker tast, legt hij zijn vinger voor de lippen in een ‘stil, niets zeggen!’-gebaar. De kijker wordt het gebeuren ingetrokken en medeplichtig gemaakt aan zijn voorgenomen handeling. Amor heeft behalve een volle pijlenkoker, alleen rozen naast zich liggen, een boog ontbreekt. Hij betrekt niet alleen de kijker bij zijn geheimpje, hij is van plan een andere persoon die ook vlakbij staat handmatig te treffen met zijn pijl en die ander moet vooral niet gewaarschuwd worden.

 

Ondeugend

 

Samen voor het beeld staan had misschien dezelfde betekenis als later met de jaarwisseling samen onder een mistletoe of maretak staan: de ander mag dan straffeloos gekust worden. Zoenen onder de maretak, en misschien ook onder de ogen van de ondeugende Amor, brengt bovendien geluk en liefde.

 

 

 

 

 

Vermenigvuldiging

 

Madame de Pompadour zag het beeld en raakte gecharmeerd, ze vroeg de kunstenaar het werk uit te voeren in marmer; in 1757 was het klaar. De Pompadour bleef betoverd en bestelde een tweede. Ze zette het ene beeld in huis en het andere in de tuin. Uiteindelijk maakte Falconet drie exemplaren, het origineel staat in het Rijkmuseum, de andere twee in het Louvre en de Hermitage. De naamgeving van het beeld is divers. De oorspronkelijke naam was Zittende Amor, maar al snel l’Amour Menaçant -dreigende Amor-. De Pompadour veranderde de naam in l’Amour Silencieux - zwijgende Amor-, maar die naam heeft het niet gered.

 

De porseleinfabriek te Sèvres, opgericht met steun van de Pompadour, produceerde vanaf 1758 ongelimiteerd kopiën in een kleiner formaat. Genieten van de ondeugende liefde is tenslotte voor iedereen.

 

 

 

 

 

 

Het beeld draagt een tekst van Voltaire:Qui que tu sois, voicy ton Maitre - Il l'est, le fut, ou le doit être’. “Wie je ook bent, dit is je Meester – Hij is het, was het of zou het moeten zijn.”

 

 

 


 

Étienne-Maurice Falconet (Fr. 1716-1791)

 

Falconet werkte in de Rococo-stijl. Naar Wikipedia: de Rococostijl belichaamde een geraffineerd gevoel voor de kunsten in een samenleving die elegantie, gekunsteldheid en luchthartige geestigheid hoog aansloeg. De stijlperiode had zijn hoogtepunt van 1730-1760.

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

 


 

Rijksmuseum Amsterdam

 

Foto’s: november 2013

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Rijksmuseum