Tragedie en noodlot Prudentia door
(toegeschreven aan) Rombout Verhulst, ca 1670-1690 Zwaansvliet De buitenplaats Zwaansvliet in de Beemster werd in 1628 gebouwd door François van Oss (1592-1638). Hij huwde met Agneta Pels in 1625 maar het noodlot sloeg toe, zij verdronk bij het oversteken van het IJ: een tragedie. Was zij op weg naar Zwaansvliet? Zijn tweede vrouw, Sara Wijs, huwde hij in 1631. Met haar kreeg hij een dochter, Sara van Oss (1632-1703), zij was de enige erfgenaam van haar vader. Ruim twee eeuwen later, in 1855, werd de ‘Heeren-hofstede’ afgebroken, alleen het poorthuis met de poort bleef staan. Op de hekpijlers van de poort stonden twee beelden die toegeschreven worden aan Rombout Verhulst. Ze werden in 1907 uit handen van opkopers gered en verkocht aan het Rijksmuseum. De portierswoning viel in 1918 onder de slopershamer, de poort moest later wijken voor de aanleg van de weg die nu aangeduid wordt als de A7. Eén van de twee beelden staat opgesteld in de tuin van het Rijksmuseum poortwoning en poort van het buiten Zwaansvliet, op de hekpijlers de twee beelden Krantcitaten:
de vrouw heeft een masker
op haar achterhoofd Melpomene De vrouw draagt
een toneelmasker op het achterhoofd. Het tragedie-masker is een attribuut van
Melpomene, de muze van zang, dans en tragedie. De negen muzen waren de
godinnen van kunst en wetenschap. Prudentia, een van de hoofddeugden, staat
voor voorzichtigheid en verstandigheid. Haar attributen zijn doorgaans een
spiegel en een passer maar ze wordt ook wel uitgebeeld met een dubbel
aangezicht. Van voren is ze dan een vrouw die naar de toekomst kijkt, van
achteren een man die het verleden beziet. Hoewel het
‘tweede gezicht’ van dit beeld een masker is en geen tweede gezicht, wordt
het beeld niet aangeduid als Melpomene maar als Prudentia.
Rombout Verhulst Rombout Verhulst
deed een belangrijk deel van zijn werkervaring op in het atelier van Artus
Quellinus in de jaren dat deze beeldhouwer midden 17e eeuw het nieuwe
stadhuis in Amsterdam van decoratie voorzag. Nadien is Verhulst vooral bekend
gebleven door zijn graftombes, portretten en tuinbeelden. Het beeld Morta
toont overeenkomsten met het beeld Flora dat in bezit is van het
Kröller-Müller museum. Dat beeld draagt de signatuur R. Verhulst, 1671. Het
leidde tot de veronderstelling dat ook de twee tuinbeelden van Zwaansvliet
van de hand of uit het atelier van Verhulst afkomstig zijn. Herbouw De bakstenen van de hekpijlers van Zwaansvliet zijn bewaard gebleven en een particulier heeft het initiatief genomen ze in de buurt weer op te bouwen tot een poort. In 2012 zijn ze bekroond met replica’s in mortel van de beelden Tragedie en Lot, daartoe zijn mallen gemaakt van de originelen in het Rijksmuseum.
herbouwde poort in de Beemster met Melpomene en Morta
het
tragediemasker op het achterhoofd van Melpomene Rombout Verhulst (1624-1698) Rijksmuseum Amsterdam Foto’s: juli 2015 Startpagina Buitenbeeldinbeeld Startpagina Beelden in het
Rijksmuseum |