Oude vrouw Zij, die de eens prachtige vrouw van de helmenmaker was door Auguste Rodin, 1880-83 andere namen: De
oude vrouw, De oude courtisane en Winter ‘Het
leelijke in de natuur’ Voor dit beeld
poseerde de 82-jarige Italiaanse Caira. Het verhaal gaat dat de oude dame te
voet naar Parijs was gekomen om nog eenmaal haar kind te zien. Ze was in
behoeftige omstandigheden en haar werd door landgenoten aangeraden Rodin om
hulp te vragen. De kunstenaar raakte gefascineerd door haar uiterlijk en
vroeg haar te poseren. Hij maakte eerst een reliëf bedoeld voor De poort van
de hel, maar vervolgens een zelfstandig werk. In 1910 verscheen
in de Revue de Paris een interview
met Rodin waarin hij zei (uit de Arnhemsche
courant, 30 augustus 1910): De groote hoop meent,
dat het zoogenaamd leelijke in de natuur door den artist moet worden
voorbijgegaan. Dat is echter een grove fout, want wat gewoonlijk leelijkheid
heet in de natuur kan tot hooge schoonheid worden in de kunst. Voor den
kunstenaar is alle natuur schoon. De mensen beschouwen als leelijk alles wat
mismaakt en ongezond is en wat ziekte, zwakte en lijden uitdrukt. Zij
beschouwen als leelijk, al wat die regelmaat stoort, die zij symbool vinden
van gezondheid en kracht. [..] Maar wanneer een groot schilder of schrijver
een van die leelijkheden aangrijpt, dan ontplooit het zich onmiddellijk tot
iets nieuws. Even raakt hij het aan met zijn tooverring en het slaat om in
schoonheid. Hij bezit de kunst van den alchemist, de tooverkunst. De titel van het werk is ontleend aan het
gedicht ‘Les regrets de la belle heaulmière jà parvenue à vieillesse’ van de dichter François Villon uit de 15e
eeuw. Auguste Rodin (Fr. 1840-1917) Tentoonstelling ‘Rodin, Genius at work’ in het Groningermuseum, 2016-2017 Foto’s: februari 2017 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |