Pleureuse Huilende vrouw door Auguste Rodin, voor 1889 (voor ‘De
poort van de hel’) Poort van de hel Er bestaan twee maskers van een huilend meisje. Rodin had
ze eerder gemodelleerd voor een vroege versie van zijn werk ‘De poort van de hel’.
Het was de bedoeling dat ze onderop de deuren zouden komen in een reliëf. Edmond
Lachenal maakte de aardewerken versie. Uit het boek ‘Rodin’s Art’ uit 2003 over deze ‘Pleureuse’: He [Rodin] wanted what might be called
emblamatic heads that summarized the collective grief and despair of the
portal’s multitude while giving a decorative anchor to the lower doors. One
has the sense that he may also have wanted the two lifesize faces as
compositional stabalizing points. It seems that Rodin only replaced the two reliefs with their centered masks
during his last effort to complete the doors in 1899. [..] The
ceramic mask shows us Rodin’s interest in trying color in his sculpture and
in making casts cheaper than bronze. Normally for Rodin ‘color’ in sculpture
meant the shadows and highlights achieved by modeling; bronze allows a
greater subtlety and richness in this regard than ceramic, which may be
augmented by patination. That Rodin favored this mask was shown by its being
carved in stone as well.
reliefs voor de deuren van de poort, 1885 Auguste Rodin (Fr. 1840-1917)
Foto rechts:
gemaakt door Eugéne Druet, tussen 1896 en 1900. Rodin begon al vroeg met het
fotografisch vastleggen van zijn werk. Druet, een Parijse café-eigenaar, was geen
professioneel fotograaf toen Rodin hem in 1896 vroeg voor hem te werken. Met
instemming en/of onder invloed van Rodin maakte hij poëtische foto’s van de
beelden. Tentoonstelling ‘Rodin, Genius at work’ in het Groningermuseum, 2016-2017 Foto’s: februari 2017 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |