Hondjes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Twee hondjes door Marjolijn Mandersloot, 2002

 

 

Persbericht:

Stadsdeel Slotervaart, 25 november 2002

 

Op woensdag 4 december 2002 worden van 10.45 uur tot 11.15 uur de beelden "De Hondjes" van Marjolijn Mandersloot feestelijk onthulddoor burgemeester Job Cohen en enkele speciale gasten. Gastheer deze ochtend is Henk Goettsch, stadsdeelvoorzitter van Slotervaart/Overtoomse Veld. De beelden staan op de Postjesweg, op het viaduct ter hoogte van het Rembrandtpark. De opening vindt zowel op als onder het viaduct plaats. Aanleiding voor het plaatsen van het kunstwerk is de herinrichting van de Postjesweg, die in 1999 is voltooid.

 

De Hondjes

 

Het kunstwerk bestaat uit twee metershoge honden die symmetrisch aan weerszijden van de weg staan opgesteld. Ze zitten met hun rug naar het bovengrondse verkeer gedraaid en voeren de weggebruiker in gedachte mee naar het Rembrandtpark. Hoewel de honden met hun rug naar elkaar toe staan, tonen ze toch een onderlinge relatie. De uiteenlopende maten van de beelden - ruwweg 2 x 4 en 2,75 x 5 meter - zouden erop kunnen wijzen dat het moeder en pup betreft. De beelden doen denken aan de ja knikkende hondjes die je vroeger op de hoedenplank van een auto aantrof. Ze wekken de suggestie uit de auto te zijn gesprongen om bij het hek van het viaduct alvast de prikkelende geur van het park te mogen opsnuiven. Het park is een ontmoetingsplek van honden (én hondenbezitters). In dit opzicht vormen de beelden een afspiegeling van het dagelijkse uitlaatpatroon. Ze markeren daarnaast de overgang van stad naar park en andersom.

 

Beleving van de beelden

 

De beelden kunnen in de beleving van de diverse verkeersstromen sterk verschillen. Voor het verkeer dat onder het viaduct doorgaat, verrijzen de honden al in de verte. Voetgangers en fietsers worden als het ware verwelkomd door de weemoedige blik van deze brugwachters. Het viaduct zelf wordt in het kunstwerk betrokken en werkt in de verbeelding als een enorme hoedenplank.

 

Verkeer dat bovenlangs passeert, ervaart de beelden vanuit een heel ander perspectief. Zij rijden of lopen tussen de beelden door en hun blik wordt via de honden meegevoerd naar wat zich beneden in het park afspeelt. Zo wordt het verlangen van de dieren om uitgelaten te worden, ook een beetje het verlangen van de stedeling naar rust en ruimte.

 

Herinrichting Postjesweg

 

De Postjesweg is heringericht omdat het aan onderhoud toe was. De aanpassingen aan het profiel bestonden uit het versmallen van de rijbanen om hard rijden tegen te gaan, het verwijderen van de parkeerplaatsen voor de verkeersveiligheid en het verleggen van de fietspaden voor de sociale veiligheid.

 

Na beëindiging van de herinrichting is er, in overleg met bewoners, besloten dit kunstwerk op de Postjesweg te plaatsen, en wel op het viaduct ter hoogte van het Rembrandtpark. Het kunstwerk is betaald door zowel stadsdeel Slotervaart/Overtoomse Veld als het Amsterdams Fonds voor de Kunst.

 

 

 

                  

 

 

 

 


 

Marjolijn Mandersloot (1959)

 

 

www.marjolijnmandersloot.nl

 

 

Metafoor

 

“In het werk van Marjolijn Mandersloot staat de mens centraal, waarbij het beeld wordt gehanteerd als metafoor. Gebruikmakend van de vertellende kracht van schijnbaar herkenbare voorwerpen wordt een spel gespeeld met de werkelijkheid.
Uitgangspunt is dat een werk nooit eenduidig moet zijn; waar een beeld vriendelijk oogt, zal ook altijd een bepaalde rauwheid of cynisme te bemerken zijn. De beschouwer wordt geprikkeld en met het werk worden vragen opgeroepen die minstens zo veelvuldig zijn als de gebruikte materialen en technieken. De titels dragen bij aan de dubbelzinnigheid van het beeld.”

 

(Stichting Voorheen De Gemeente, vhdg)

 

 

 

 

 

 


 

Viaduct Postjesweg / Rembrandtpark

 

Foto’s: februari 2008

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Slotervaart