Kameleon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man met kameleon door Hildo Krop, 1924

 

 

Een schrijlings zittende gelaarste man (of is het een kabouter?) houdt stevig een kameleon vast.  Een kameleon staat symbool voor aanpassingsvermogen.

 

 

                                          

 

 

 

 

                       

 

 

 

Bruikbare kunstenaar

 

Een citaat uit een recensie van een tentoonstelling, december 1921 in Het Vaderland:

 

(..) “Het werk van Krop is een weinig verfijnder. Het aardigst zijn de kleine fantasiewerkjes: een kameleon, een aapje. Hier wordt de kleur levender en de vorm, in zijn massaliteit, expressiever en gevoeliger. Krop is in vele terreinen thuis. Hij heeft liefde voor het ambacht en hij kent er vele. Hij kan een beeld hakken, een stoel timmeren, een tegel boutseeren, een vaas maken. Zulke kunstenaars hebben we noodig. Zij zijn altijd bruikbaar. Zelfs het werk van hun speelsche oogenblikken is een vreugde voor de wereld. Men zou hen de essentieele kunstenaars kunnen noemen: zij die van een nietsje iets maken dat plezier doet, die het handwerk verstaan en den geest hebben, die eerbied hebben voor ’t materiaal en hun droomen verwezenlijken. Zulke kunstenaars hebben we méér noodig dan duizend half beschaafde schilders, die slechts van schilderen weten.”

 

 

 

            

 

                             Langs de eerste Kostverlorenkade en de Kostverlorenstraat

                                                                        zijn zeven identieke in beton gegoten sculpturen aangebracht.

 

 


 

Hildebrand Lucien Krop (1884-1970)

 

Krop was feitelijk van 1916 tot aan zijn dood stadsbeeldhouwer van Amsterdam, officieel werd de titel hem in 1956 als eerbetoon toegekend. Toen Krop een keer met Zadkine door Amsterdam liep, waar ondertussen veel van zijn beelden stonden, riep deze uit: 'Nom de Dieu, tu dois être millionnaire'.

 

Krop was een veelzijdig kunstenaar. Op een meubelfabriek leerde hij houtsnijden en van John Rädecker leerde hij steenhakken. Hij werkte ook als keramist. Krop maakte geen onderscheid tussen vrij en gebonden werk, maar zijn visie op kunst was wel onlosmakelijk verbonden met zijn kijk op de samenleving: ''Zodra je je op het terrein van de kunst beweegt, zeg ik gemeenschap.''

 

Info Hildo Krop            Krop in Amsterdam             Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 


 

Eerste Kostverlorenkade / Kostverlorenstraat, Amsterdam Westerpark

 

Foto’s: mei 2011

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Westerpark