de Lus De lus door André Volten, 1985
Nieuwe locatie Het schoolplein in Zwolle is niet meer en het beeld werd overgedragen aan de ‘Stichting André Volten’ die locaties zoekt voor het werk van Volten. Op de nieuwe plek accentueert het kunstwerk niet meer een cirkel, maar accentueert een driehoek het kunstwerk. Het driehoekige perk is geïnspireerd op de driehoekige tuin die Volten had aangelegd bij zijn atelier. Het beeld is evenals op het schoolplein, bewust in relatie met de omgeving neergezet. Er is een samenspel met de omliggende gebouwen, het gaat ten opzichte van de bebouwing niet in nietigheid ten onder, het behoudt zijn zelfstandigheid. In het kaderende hoekige perk in de middenberm van de weg fungeert het beeld opnieuw als markeringspunt in een gelijkgestemde omgeving.
Het havenbedrijf Het gemeentelijk havenbedrijf van de gemeente Amsterdam heeft het kunstwerk in 2008 aangekocht en laten plaatsen. Bij de onthulling wees de inmiddels voormalig directeur van het Stedelijk museum Gijs van Tuyl op de maatvoering van de horizontalen en verticalen in het werk van Volten. De staander van dit werk is 13,5 m evenals de ‘knakenpaal’ van Volten op het Frederiksplein. De ligger is 18 m lang, even groot als de diameter van de ring bij de Stopera. In reactie op de toespraak van Van Tuyl over horizontalen en verticalen gaf de directeur van het havenbedrijf aan ‘dat wij daar in de haven alles van weten: je hijst tenslotte iets verticaal uit het ruim en transporteert het dan horizontaal verder’ André Volten (1925-2002) Schilder vanaf 1946, beeldhouwer vanaf
1953. Volten
maakt zich de techniek eigen op de scheepswerf
van de Nederlandse Dok- en Scheepsbouwmaatschappij in Noord (NDSM). Van 1954
tot 1957 werkte hij daar als lasser, maar als er tijd was ging hij voor
zichzelf experimenteren op de scheepswerf. Volten vestigde zich in 1950 in
het industriegebied Buiksloterham, aan de Asterdwarsweg, waar hij tot zijn
dood woonde en werkte. André Volten ontwikkelde zich in de jaren
vijftig van een abstracte schilder tot een beeldhouwer, die gebruik maakte
van geometrische vormen om tot constructivistische sculpturen te komen.
Revolutionair, zeker voor Nederland, was Voltens vroege gebruik van
’niet-kunstzinnige’ industriële producten zoals ijzeren profielbalken,
waaruit hij fragmenten sneed die hij tot open grote constructies laste.
Radarweg Foto’s: juli 2010 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |