Kliflied Cliff song door Anthony Caro, 1976 Een
interviewer vroeg Caro eens: Many of
the titles come from song titles of the period, don’t they? Caro:
“Quite correct. The first abstract sculptures I simply numbered, but the numbers
became too many and too hard to remember. Noland had a book of racehorse
names. I use the titles of songs. The names of
drinks. Pompadour was called by the name of the paint I used,
Pompadour Pink. I regard the names as I do the color—a lead into the way you
look at a sculpture. I try to get them right but they are never quite right.” Op zichzelf staand Op de vraag of abstractie zijn ultieme doel is, antwoordde Caro: I think
the last thing I wanted to do early on is abstract sculpture. I wanted
sculpture to be something in its own right, not an illustration or
representation, and as real as talking to another person. I’m not interested
in complication, but things get more complicated and scattered, and I must
simplify—it’s just a natural progression. I’m not
against figurative sculpture. In the sixties we gained the freedom to make
abstract sculpture. I think the freedom to make abstract sculpture echoes
part of my interest—I’ve not got rules, not at all. In fact I think a lot of
abstraction can get to become sheer decoration as well as figurative. Geen sokkel Caro begon zijn carrière in de jaren 50 als assistent van
beeldhouwer Henry Moore. Hij
vertelde over die tijd: “I knew nothing about modern art. Until then I had
never seen a piece of African sculpture, had no idea of Surrealism or Cubism.
Things like these had not been on my horizon. I thought being a sculptor
meant doing a statue of a general on a horse.” Hij vestigde zijn naam als zelfstandig kunstenaar in 1963, toen hij doorbrak met een tentoonstelling in de Whitechapel Gallery in Londen. Hij exposeerde daar grote abstracte beelden met felle kleuren, die op de grond waren geplaatst. Dat was radicaal anders dan de kunstwereld tot dan toe gewend was. Beelden stonden tot dan op een sokkel, niet op de grond. Anthony Caro (Engeland, 1924-2013)
privé-collectie
De drie beelden uit de ‘Flat-serie’ zijn een
(tijdelijke?) herinnering aan de grote tentoonstelling die in 2015 aan Caro gewijd was. Yorkshire
Scupture Park, Engeland Foto’s:
juli 2016 Startpagina Buitenbeeldinbeeld Startpagina
Yorkshire Sculpture Park |