Veranderingsprocessen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man-vrouw door Theo Schepens, 2009

 

Een impressie van vrouwelijke en mannelijke eigenschappen die elkaar in balans houden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De verbeelding

 

De beeldengroep bestaat uit drie onderdelen en staat in het Darwinpark in Zaandam. Het lijkt een acrobatengroep aan het werk maar het zijn verschillende momenten in een beweging die zijn vastgelegd. De beelden laten zowel de vrouwelijke als de mannelijke kant zien van een individu. De vrouwelijke kant wordt daarbij als emotioneel en veranderlijk gezien, de mannelijke kant als richtinggevend, op zichzelfstaand en relativerend.

 

De bewegingsfasen en het samengaan van de verschillende eigenschappen verbeelden de veranderingsprocessen in emoties en gedachten waarbij ook richting en focus bepaald worden. De kunstenaar: “'het vrouwelijke in de mens dat te veel doelen had wordt productief terwijl het mannelijke dat geen doel kende een doel heeft gekregen en energie kwijt kan.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citaten uit een interview met Theo Schepens in 1998 (de Noordhollandse Courant):

 

Klein formaat

 

“Het is niet de taak van de kunstenaar om de openbare ruimte te vullen, maar om die ruimte een nieuwe dimensie te geven.” Hij blijkt niet van grote beelden te houden, er staan er al te veel in Nederland, hij ziet liever verschillende maten. “Het is toch veel spannender om bijvoorbeeld bij vijvers en parken sculpturen van veertig centimeter te plaatsen. Ga aan de rand van het water zitten, kijk naar die beelden en de ruimte verandert totaal.”

 

Voor Schepens aan de Academie voor Beeldende Kunst in Enschede zijn opleiding begon, was hij actief en intensief bij het bewegingstheater betrokken. Hij vindt improviseren vanuit het lichaam ‘het mooist’. Vanaf 1989 is hij professioneel beeldend kunstenaar. “Ik deed de ontdekking dat vrijwel niemand in Nederland ruimtelijk werk maakte dat vanuit het menselijk lichaam was gedacht. Een andere overweging om deze richting in te slaan, was dat ik me realiseerde dat een theaterstuk tijdelijk is. En dat je bij het beelden maken tijdelijkheid koppelt aan de eeuwigheid.”

 

Het is vooral de relatie lichaam tot ruimte die Schepens fascineert. Hij verklaart: “Het is een wonderlijke gedachte, maar iedereen die in een ruimte verblijft, reageert erop en laat zich eigenlijk door die ruimte voortbewegen. Dat principe geldt ook voor openbare ruimten. Daarom is niet alleen de inhoud van een beeld dat daarin geplaatst wordt belangrijk, ook het formaat.

 

Dictators weten het wel: plaats een boven de kijker uittorend beeld en je veroorzaakt een akelig gevoel van nietigheid.  Eigenlijk maak ik alleen maar beelden van net 40 cm hoog. Daarbij wil ik zo zuinig mogelijk met mijn tijd en energie omgaan, en houd ik niet van verspilling van materiaal. Ik wil ook dat elk beeld anders is, dwing mezelf steeds opnieuw te beginnen. Zo houd ik mijn werk levend en mezelf in leven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Theo Schepens (1961)

 

 

www.theoschepens.com

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 


 

Darwinpark (t.o. de Koopvaardijstraat), Zaandam

 

Foto’s: augustus 2013

 

 

Startpagina

 

Beelden regio’s Zaanstreek en Waterland