Fragment van een huiskamer ..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fragment van een huiskamer, verkleind naar 88% door Mark Manders, 2001

 

 

Zelfportret als gebouw

 

De huiskamersituatie verbeeldt in de visie van Manders de overgang van de woonwijk naar het open water. Het ensemble is een fragment uit het veelomvattende kunstwerk ‘Zelfportret als gebouw’ waar Manders sinds 1986 onafgebroken aan werkt. Het is een fictief gebouw dat voortdurend in verandering is, er heerst in Manders’ woorden een ‘situatie van veranderende stilstand’. In het gebouw kan hij zijn gedachten, tekeningen, sculpturen en installaties onderbrengen; zijn oeuvre is een opslagplaats van persoonlijke herinneringen. De twee geslachtsloze figuren zijn een samensmelting van drie modellen, twee meisjes en een jongen. Ze verbeelden twee opeenvolgende momenten van dezelfde figuur, als twee kort opelkaar volgende filmstills. Daarmee is het sculpturale geheel niet roerloos maar meer een gespannen stilstand, een wachten.

 

 

 

                         

 

 

 

Fragment

 

Manders: “Het fragment bestaat uit een werktafel met stoel met daarvoor een emmer met olie. Op de tafel staan twee figuren die op het eerste gezicht identiek lijken, maar bij nader inzien twee opeenvolgende momenten van dezefde figuur zijn, met een klein verschil in gezichtsuitdrukking en armen als twee nagemaakte filmstills. De stoel staat achter de twee figuren zodat het lijkt alsof de maker de figuur voor hem/haar wil laten spreken, als bij een grote open poppenkast. De emmer die voor de tafel staat bestaat eveneens uit twee momenten, die echter in tegenstelling tot de figuur door elkaar verweven zijn. Op de plaats waar de emmers elkaar overlappen zal het twee maal zo hard regenen.

 

Mede ingegeven door het schuin oplopen van het plein heb ik besloten het geheel te verkleinen naar 88%. Door deze verkleining voegt de kopie zich beter naar de maat van het plein. De verkleining is meer voelbaar dan zichtbaar en werk juist daardoor enigszins vervreemdend. De vervreemdende afstand die deze verkleining met zich meebrengt, samen met de door elkaar verweven momenten is gerelateerd aan de vervreemdende werking van de fotografie.”

 

 

 

                

 

 

 

 


 

Mark Manders (1968)

 

www.markmanders.org

 

Wikipedia

 

 


 

P.E. Tegelbergplein, eiland Sporenburg

 

Foto’s: maart 2007

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Startpagina Zeeburg