Icarus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Icarus door Piet Esser, 1974

 

 

 

 

Kunstenaarschap

 

Piet Esser (van 1947-1979 hoogleraar aan de Rijksakademie in Amsterdam): “Voor Wijsenbeek [de directeur] maakte ik voor de tuin van het Haags Gemeentemuseum de Icarus ofwel de val van de mens die hoogmoedig is geworden, maar het niet haalt. Dat is toch typerend voor een kunstenaar – de meesten halen het niet – dat hoge reiken wat dan toch in een val eindigt. Het moet je streven zijn voor de eeuwigheid te werken. Of het je lukt, dat weet je nooit. Meestal lukt het je niet natuurlijk. Het is een arrogant standpunt maar er wordt zoveel middelmatigs gemaakt, dat als je niet probeert iets te maken wat de middelmaat te boven gaat, het niet de moeite van het proberen waard is.”

 

 

 

 

 

Bloem

 

Esser in 2004: “De Icarus’ is een van mijn beste beelden. Ik vond hem toepasselijk voor die plek. Het hoge streven dat altijd weer op de aarde terugvalt, is het drama van de kunstenaar. Omdat hij altijd meer wil dan hij vermag te maken. In da Icarusbeeld kun je ook een bloem zien, een ornament, waardoor het op afstand een werking houdt.”

 

 

 


 

Piet  Esser (1914 – 2004)

 

Esser noemde het beeldhouwen een ‘wanhopig vak’, het is ‘steeds kapotmaken en opnieuw beginnen’. Hij modelleerde zijn figuren en portretten eerst in was. Pas als hij helemaal tevreden was liet hij een afgietsel maken in brons. Esser was een belangrijk innovator en stimulator van de penningkunst, een tak van de beeldhouwkunst. Tegen alle stromingen in bleef hij trouw aan de figuratieve beeldhouwkunst.  Op het einde van zijn leven constateerde hij met berusting dat zijn werk ‘tegenwoordig ouderwets’ bevonden werd.

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 


 

Tuin Gemeentemuseum Den Haag

 

Foto’s: oktober 2014

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld